IBM biedt voorproefje van nieuwe clustertechnologie tijdens Microsofts TechEd ?99

Amsterdam, 6 juli 1999 ? IBM biedt deze week op Microsofts TechEd '99-conferentie een voorproefje van nieuwe technologie die het mogelijk maakt tot 8 Netfinity-servers aan elkaar te koppelen en te beheren. Deze nieuwe clustersoftware, bekend onder codenaam "Cornhusker", is de eerste uitbreiding die volledig compatibel is met Microsoft Cluster Services (MSCS) waarmee gebruikers meer dan twee servers aan elkaar kunnen koppelen. "Cornhusker"zal in het najaar op de markt worden gebracht. De nieuwe software draait op de IBM Netfinity 7000 M10 en de later dit jaar te verkrijgen Netfinity 8500R.

De technologie maakt gebruik van Microsofts standaard Application Programming Interface (API) voor clustering, waardoor onafhankelijke softwareleveranciers die applicaties ontwikkelen op basis van de API kunnen profiteren van de ?Cornhusker?-technologie. ?Cornhusker? is tevens compatibel met Microsoft Windows NT Server 4.0, Enterprise Edition en voldoet aan de huidige compatibiliteitsstandaards voor Windows 2000 Datacenter, zodat een soepele overgang naar toekomstige Microsoft-besturingssystemen is gegarandeerd.

Samen met Netfinity-servers en Windows NT Server 4.0, Enterprise Edition, zorgt ?Cornhusker? voor een grotere beschikbaarheid van servers en bedrijfskritische applicaties, zoals voor enterprise resource planning, data mining en business intelligence, tegen geringere kosten.

Clusters
In een cluster zijn meerdere computers (of "nodes") aan elkaar gekoppeld om grotere taken te kunnen uitvoeren of de systeembeschikbaarheid te vergroten. De nodes kunnen resources zoals opslagruimte delen, terwijl ze toch zelfstandig blijven functioneren. Alle nodes hebben toegang tot gemeenschappelijk gebruikte schijven die met het systeem zijn verbonden. Als zich

één storing op een node voordoet, kunnen gebruikers op de andere nodes gewoon doorwerken en worden gebruikers van de node die niet meer beschikbaar is naar een andere node overgeschakeld, zodat ze daar verder kunnen werken.

Internet-gebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World kunt u terecht op
http://www.pc.ibm.com/us/netfinity/xarchitecture. Meer informatie over de serverperformance is te vinden op http://www.pc.ibm.com/us/techlink/srvperf.html.Het adres van IBM's home page is http://www.ibm.com. Het adres van de Nederlandse IBM PSG home page is: http://www.pc.ibm.com/nl. Tevens kunt u voor meer informatie telefonisch terecht bij het IBM PC Response Centre (020 ? 504 05 01). Dit persbericht en andere informatie van en over IBM is electronisch beschikbaar op NEWSdesk, het online IT-nieuwsnetwerk. Deze dienst is bereikbaar op het Internet, WWW-adres: http://www.newsdesk.com.

Deel: ' IBM biedt voorproefje van nieuwe clustertechnologie '