IBM en Rational gaan strategische alliantie aan en helpen bedrijven sneller over te stappen op e-business

Integratie van IBM's e-business-software en Rational Suite

Amsterdam, 13 juli 1999 ? IBM en Rational Software zijn een strategische alliantie aangegaan. Ze gaan samen software ontwikkelen en op de markt brengen waarmee bedrijven de ontwikkeling en implementatie van e-business-applicaties kunnen versnellen en voor minder kosten de overstap kunnen maken naar elektronisch zakendoen.

Deze aankondiging onderstreept het commitment van beide partijen aan e-business-software op basis van open industriestandaards zoals XML en Java. Softwareprogrammeurs kunnen hierdoor grootschalige e-business-applicaties ontwikkelen die probleemloos op elkaar aansluiten. De oplossingen die IBM en Rational op de markt willen brengen, bestrijken alle fasen van het applicatie-ontwikkeltraject en bieden tools voor elke rol binnen het ontwikkelteam.

IBM en Rational werken momenteel de planning uit voor verdere integratie van Rational Suite met software van het IBM Application Framework voor e-business. De samenwerking heeft al een eerste resultaat opgeleverd: integratie van IBM?s ge ïntegreerde
ontwikkelomgeving VisualAge met Rational Suite. Deze integratie is gerealiseerd met behulp van een gestandaardiseerde XML Metadata Interchange (XMI) bridge tussen VisualAge for Java en Rational Rose, een belangrijk onderdeel van Rational Suite. De integratieoptie is verkrijgbaar als een add-in voor VisualAge for Java en kan vanaf vandaag door geregistreerde gebruikers worden gedownload van de volgende website:

Rational Software
Rational Software Corporation (NASDAQ: RATL) is de leverancier van tools, services en beproefde ?software engineering?-methoden, waardoor de belangrijkste leden van softwareteams (analisten, ontwikkelaars en testers) optimaal met elkaar kunnen samenwerken. Het bedrijf helpt organisaties bij de ontwikkeling en implementatie van e-business- en webapplicaties, technische en embedded software. Het in 1981 opgerichte Rational sloot het boekjaar in maart 1999 af met een omzet van $411,8 miljoen. Voor meer informatie over Rational: https://www.rational.com.

IBM
IBM is 's werelds grootste IT-onderneming met 80 jaar ervaring op het gebied van bedrijfsinnovatie. Met een productaanbod bestaande uit applicaties, middleware en besturingssystemen voor de meest uiteenlopende computerplatforms, reikt IBM Software haar klanten alle middelen aan om in het nieuwe tijdperk van elektronisch zakendoen voorop te lopen.

Internetgebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is https://www.ibm.com. Dit persbericht en andere informatie van en over IBM is elektronisch beschikbaar op NEWSdesk, het online IT-nieuwsnetwerk. Deze dienst is bereikbaar op https://www.newsdesk.com. Meer informatie over IBM data management is te vinden op https://www.software.ibm.com/data.

namens IBM
Brodeur Schoep & Van der Toorn
Anja Verheij
020 ? 48 74 000
anja@svdt.nl

Alliantie IBM/Rational Software

Een geïntegreerde oplossing
De vandaag aangekondigde alliantie bouwt voort op geïntegreerde oplossingen die al wereldwijd zijn verkocht. Vanaf vandaag worden Rational Rose-modellen geleverd met het SanFrancisco Application Framework. Ook de Insurance Application Architecture van IBM is nu geïntegreerd met Rational Rose. Rational Suite TestStudio kan voortaan worden gebruikt om applicaties geautomatiseerd te testen die zijn geschreven in IBM's VisualAge for Java. En Rational Suite PerformanceStudio kan worden gebruikt om applicaties te testen die op de WebSphere Application Server van IBM worden ontwikkeld. De nieuwe alliantie formaliseert de integratie tussen Rational Suite enerzijds en de tools en run-time omgevingen in IBM's Application Framework voor e-business anderzijds.

IBM's Application Framework voor e-business & Rational Suite IBM's Application Framework voor e-business biedt een op standaards gebaseerde methode waarmee klanten, partners en ontwikkelaars e-business-systemen kunnen ontwikkelen. Het framework combineert bewezen ontwikkel- en implementatiemethoden met geavanceerde producten. Dankzij dit framework kunnen bedrijven belangrijke bedrijfsprocessen stroomlijnen, e-business-applicaties ontwikkelen, oplossingen draaien in een schaalbare en veilige omgeving en nog beter gebruikmaken van kennis en informatie. Het framework is gebaseerd op een open, heterogene omgeving. Standaards zoals Java, Enterprise JavaBeans, CORBA en XML vereenvoudigen het proces van applicatieontwikkeling. Ontwikkelaars kunnen dankzij het framework applicaties schrijven op het platform van hun voorkeur en deze vervolgens in een heterogeen netwerk implementeren zonder de code te hoeven aanpassen.

Het Application Framework voor e-business biedt Rational niet alleen een open, gestandaardiseerd platform, maar maakt ook integratie mogelijk met IBM-servers zoals RS/6000, AS/400, S/390 en Netfinity.

Rational Suite verrijkt het Application Framework voor e-business met een oplossing die de samenwerking binnen softwareteams optimaliseert en de belangrijkste rollen binnen dergelijke teams ? analisten, ontwikkelaars en testers ? integreert. Rational Suite biedt de volgende functionaliteit: resourcebeheer, visueel modelleren, geautomatiseerd testen, performancetests, wijzigingenbeheer en geautomatiseerd genereren van documentatie.

Deel: ' IBM en Rational gaan strategische alliantie aan '