IBM introduceert nieuwe lijn AS/400e-Series servers

Lage uitbreidingskosten, fors verbeterde prestaties en hoge mate van flexibiliteit

IDC: cost of ownership AS /400 in 1998 gemiddeld 61% goedkoper dan NT en 41% goedkoper dan UNIX.

Amsterdam, 1 februari 1999 – IBM introduceert een nieuwe lijn AS/400 enterprise servers, met snellere processoren, een betere performance en meer flexibiliteit, waardoor meer soorten werk kunnen worden verzet door één server. Daarnaast is de vorig jaar geïntroduceerde 170 entry server lijn uitgebreid met twee nieuwe modellen. Ook komt IBM met een nieuwe release van het OS/400 besturingssysteem. Alle nieuwe servers maken deel uit van de AS/400e series familie en zijn leverbaar vanaf 26 februari 1999.

IDC: Lage cost of ownership en hoge beschikbaarheid

Uit een zojuist verschenen onderzoek van IDC over de gemiddelde cost of ownership in 1998 van verschillende platformen blijkt, dat de AS/400 met een cost of ownership van gemiddeld $3,838 per jaar, maarliefst 61% goedkoper is dan Windows NT ($6,180 per jaar) en 41% goedkoper dan UNIX ($5,394 per jaar). Daarnaast blijkt uit een onderzoek van Gartner (getiteld ´Can you spare a minute?´, oktober 1998) dat de AS/400 met een downtime van slechts 5, 2 uur per jaar, maarliefst 43 keer meer beschikbaar is dan NT (downtime 224,5 uur per jaar) en 4,5 keer meer beschikbaar dan UNIX.

De nieuwe serverlijn

De veelzijdige nieuwe AS/400e-servers bundelen de verschillende conventionele server modellen in een kleinere en krachtigere productlijn. Elke nieuwe server maakt het mogelijk de performance af te stemmen op specifieke zakelijke vereisten. Daarbij maakt het niet uit of de klant hoofdzakelijk met conventionele back-office applicaties, moderne e-business applicaties of beide werkt.

De nieuwe lijn bestaat uit krachtige enterprise servers (de AS/400 720e, 730e en 740e) die de huidige AS/400e series modellen 6xx en Sxx opvolgen. Daarnaast is de 170e entry serverlijn voorzien van een nieuw topmodel en een nieuw instapmodel voor kleine bedrijven, met een aantrekkelijke prijs van

fl. 14.562,-. Het topmodel 170e is voorzien van twee processoren en biedt een aantrekkelijke oplossing als low-end applicatie server in een drie-laags client/server omgeving. In vergelijking met het topmodel van de 170e die in februari vorig jaar op de markt is gebracht, is de performance meer dan verdubbeld. Alle nieuwe servers zijn uitgerust met IBM’s 64-bit PowerPC-processor technologie van de vierde generatie, die gebruikers gemiddeld 30% toename in de prijs-prestatieverhouding biedt.

Martin Jurgens, product manager AS/400 IBM Nederland: "Eén AS/400e kan tegelijkertijd als host fungeren voor een Internet-site, e-business toepassingen uitvoeren, databases doorzoeken en Enterprise Java en native Lotus Domino draaien. Daarnaast biedt een AS/400e nu de capaciteit om de meest uiteenlopende taken – salarisverwerking, personeelsbeheer en andere dagelijkse zakelijke transacties – tegelijkertijd uit te voeren, zonder dat dit ten koste gaat van de performance."

Nieuwe release OS/400 besturingssysteem

De nieuwe modellen en de voor later dit jaar geplande verbeteringen van het OS/400 besturingssysteem naar de nieuwe versie V4R4, markeren een belangrijke stap in de transformatie van de AS/400 van een conventioneel back-office systeem naar een hypermoderne front-office server. Deze transformatie valt samen met een belangrijke trend die door International Data Corporation (IDC) is gesignaleerd. Tijdens een recent onderzoek heeft IDC geconstateerd dat pakweg de helft van de Fortune 500-bedrijven naar mogelijkheden zoekt om computerresources te bundelen. "Bedrijven die vijf oudere AS/400-systemen vervangen door één nieuwe AS/400e-computer bezorgen zichzelf dubbel voordeel: een performanceverbetering die tot 87 procent kan oplopen, en een verlaging van de jaarlijkse kosten met 15 procent", aldus IDC.

Logische partitionering (LPAR-technologie)

In de nieuwe AS/400 zijn mainframetechnologieën verwerkt. Daarmee kan met één AS/400 veel meer worden gedaan. Zo maakt de nieuwe AS/400 gebruik van ‘logische partitionering’ (LPAR), een technologie die voor het eerst werd toegepast in IBM’s S/390-bedrijfsservers. Dankzij deze technologie kan één fysieke AS/400e-computer met meerdere microprocessoren worden opgesplitst in maximaal 12 servers. Dit biedt klanten een goede oplossing voor server-consolidatie, het integreren van afdelingen en bedrijfsprocessen en het bouwen van testomgevingen. Met de LPAR-technologie gaan de onderhouds- en software licentiekosten omlaag, neemt de performance toe, kan nieuwe software sneller worden gedistribueerd en wordt het beheer vereenvoudigd.

Standaard clustering opties

Binnen V4R4 van OS/400 worden nu standaard clusteringopties geboden waarbij tot maximaal 128 AS/400´s in één logische clustergroep geplaatst kunnen worden. In geval een of meer onderling verbonden AS/400 servers uitvallen, kunnen de overige servers de taken onmiddellijk overnemen. Daarbij worden voorzieningen als heartbeat-services en het automatisch overnemen van de IP-adressen bij calamiteiten, standaard geboden. De clustering opties bieden programmeer interfaces (API´s) voor de High Availability software van IBM´s Business Partners LakeView Technologies, DataMirror en Vision Solution.

Verbeteringen in beheer

De volledige grafische beheeromgeving van de AS/400 is uitgebreid met functionaliteit voor decentraal beheer. Zo biedt de tool Management Central mogelijkheden voor het decentraal monitoren, het inventariseren van hard- en software en het distribueren van fixes of nieuwe software.

Over IBM AS/400

IBM´s AS/400 computer bestaat ruim tien jaar en is de populairste zakelijke computer ter wereld met een marktaandeel van 24,1% (IDC 1998). Wereldwijd zijn ruim een half miljoen AS/400 systemen geïnstalleerd. Sinds 1997 heet de AS/400 productlijn AS/400e series vanwege haar geschiktheid als webserver en als server voor e-business toepassingen. De AS/400 staat bekend om zijn betrouwbaarheid, veiligheid en schaalbaarheid en kenmerkt zich door een lage cost-of-ownership. Door de aantrekkelijke prijs en het zeer eenvoudige beheer wint de AS/400 ook aan populariteit in het midden- en kleinbedrijf.

Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM, haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is: http://www.ibm.com. Het adres van de IBM AS/400 home page is: http://www.as400.ibm.com. Het adres van de Nederlandse IBM home page is: http://www.nl.ibm.com.

Deel: ' IBM introduceert nieuwe lijn AS/400e-Series servers '