IBM Nederland

IBM Nederland ShopIBM Support Download
Home Nieuws Producten Services Oplossingen Over IBM

IBM kondigt bouw SuperComputer aan

IBM maakt vandaag bekend dat het honderd miljoen dollar zal investeren in de bouw van 's werelds snelste computer. 'Blue Gene' zoals de megacomputer in wording is gedoopt, wordt 500 sneller dan de krachtigste computers van vandaag. De ongekende kracht van Blue Gene zal in eerste instantie worden ingezet voor fundamenteel onderzoek naar menselijke proteïne, een van de resterende grote uitdagingen in de wetenschap. Als deze computer helpt uit te vinden hoe proteïnes worden 'gevouwen', bereiken we een belangrijke mijlpaal in de toekomst van medicijnen en gezondheidszorg.

De onderzoekers achter Blue Gene, geloven dat de nieuwe megacomputer dankzij een radicaal nieuwe benadering van computerontwerp en architectuur binnen vijf jaar een performance op de petaflop-schaal kan bereiken. De twee snelste computers op aarde - in dienst van het U.S. Department of Energy - verwerken twee triljoen operaties per seconde, dwz twee teraflops.

De kracht van Blue Gene:

* Blue Gene zal meer dan een quadriljoen operaties per seconde (1 petaflop = 1.000.000.000.000.000) kunnen verwerken;
* Blue Gene wordt 1000 maal sneller dan de IBM-schaakcomputer Deep Blue;

* Blue Gene zal 2 miljoen maal krachtiger zijn dan de desktop PC's van vandaag.

De technologie achter Blue Gene
De enorme performanceverbetering van Blue Gene kan worden gerealiseerd dankzij een revolutie in de wijze waarop computers worden gebouwd. Deze nieuwe benadering heet SMASH, ofwel: Simple, Many en Self Healing. Ongeveer 50 wetenschappers van het Deep Computing Institute en de Computational Bilology Group van IBM Research zullen aan de ontwikkeling van Blue Gene werken.

Newsweek: IBM unveils plans to build Superdupercomputer

Privacy Juridisch Contact