Nieuwe IBM-software biedt ongeëvenaarde integratie voor e-business

Nieuwe versies WebSphere en VisualAge for Java bieden klanten eenvoud en flexibiliteit

Amsterdam, 30 september 1999 - IBM introduceert nieuwe software waarmee webapplicaties sneller, eenvoudiger en met een hogere mate van betrouwbaarheid kunnen worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd. Met deze software kunnen bedrijven hun bestaande IT-infrastructuur integreren en geschikt maken voor gebruik op het Web.

De nieuwe versies (3.0) van WebSphere Application Server, WebSphere Performance Pack, WebSphere Studio en VisualAge for Java brengen voor het eerst een naadloze koppeling tot stand tussen ontwikkeltools en de software die het gebruik van webgeoriënteerde bedrijfsoplossingen mogelijk maakt. Brancheanalisten verwachten dat deze markt in slechts enkele jaren goed zal zijn voor een omzet van meer dan $2 miljard.

De nieuwe versies van WebSphere en VisualAge for Java zijn gebaseerd op open standaards zoals Servlets, Java Server Pages, XML en Enterprise JavaBeans (EJB's). Hierdoor kunnen bedrijven totaal verschillende IT-systemen - zoals databases van diverse leveranciers en applicaties die zijn ontwikkeld voor verschillende besturings- systemen en platforms - integreren en geschikt maken voor gebruik op het Web.

Internetgebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is https://www.ibm.com. Dit persbericht en andere informatie van en over IBM is elektronisch beschikbaar op NEWSdesk, het online IT-nieuwsnetwerk. Deze dienst is bereikbaar op https://www.newsdesk.com.

namens IBM
Brodeur Schoep & Van der Toorn
Ellen Janssen
ellen.janssen@svdt.nl

Achtergrondinformatie persbericht - 'Nieuwe IBM-software biedt ongeëvenaarde integratie voor e-business'

WebSphere Application Server, Standard Edition 3.0 WebSphere Application Server, Standard Edition, is een op Java gebaseerde webapplicatieserver waarmee klanten applicaties, uiteenlopend van eenvoudige websites tot krachtige e-business-oplossingen, kunnen implementeren en beheren. De nieuwe versie:
* biedt een krachtige omgeving en diverse applicatieservices voor het beheer van dynamische e-business-applicaties;

* verbetert de databaseconnectiviteit en de XML/XSL-technologie, waardoor de klant informatie uit verschillende databases kan integreren;
* maakt het mogelijk meerdere applicaties op dezelfde machine te draaien, terwijl gebruik wordt gemaakt van verschillende Java Virtual Machines - hetgeen de stabiliteit en beschikbaarheid van de applicatie verbetert;
* biedt site-analysetechnologie waarmee klanten het rendement op hun investering in e-business-marketing kunnen maximaliseren, doordat gebruik en performance van de website uitgebreid worden geanalyseerd in rapporten;
* stelt klanten in staat hun e-business-activiteiten in diverse talen te ontplooien
- een speciale engine zorgt voor automatische vertaling van de website in meerdere talen;

* is 'Tivoli ready' waardoor de beheerbaarheid wordt vergroot.

WebSphere Application Server, Advanced Edition 3.0 WebSphere Application Server, Advanced Edition, is functioneel gelijkwaardig aan WebSphere Application Server, Standard Edition, maar biedt bovendien onder- steuning voor het standaard programmeermodel EJB en geavanceerde transactie- functionaliteit. De nieuwe versie biedt onder meer:
* verbeterde toepassing van EJB-technologie, Java-servlets en Java Server Pages-technologie voor ondersteuning van meerdere platforms en open standaards;

* beveiliging van EJB's op applicatieniveau - nu kunt u de toegang regelen op applicatieniveau in plaats van op directory- of gebruikersniveau;
* IBM SecureWay Directory - maakt LDAP-toegang (Lightweight Directory Access Protocol) mogelijk tot andere LDAP-directory's;
* vergaande ondersteuning voor XML (Extensible Markup Language) waardoor gegevens eenvoudiger en gestandaardiseerd kunnen worden uitgewisseld tussen websites;

* verbeterde failover-, clustering- en workload management-functionaliteit voor betere prestaties.

WebSphere Performance Pack
WebSphere Performance Pack verbetert de performance van e-business-sites, maakt het voor e-business-applicaties makkelijker om efficiënt om te gaan met piek- belasting en draagt bij aan 24x7 beschikbaarheid. Nieuwe caching-technologie helpt de klant zijn site in de lucht te houden, ook bij een groot aantal bezoekers en grote aantallen transacties. De verbeteringen op het gebied van systeembeheer, beveiliging en implementatie- flexibiliteit verlagen de kosten van eigendom, optimaliseren de beveiliging van de website en helpen de klant de algehele performance van de site te verbeteren.

WebSphere Studio 3.0
WebSphere Studio is een allesomvattende tools-omgeving die het bouwen, debuggen, implementeren en beheren van webapplicaties aanzienlijk vereenvoudigt, zowel in termen van tijd als inspanning. De nieuwe versie biedt onder meer:
* de eerste visueel georiënteerde layout-tool voor dynamische webpagina's, die gebruikmaakt van JavaServer Pages (JSP's), HTML, JavaScript en DHTML, van wizards voor het genereren van pagina's op basis van database- informatie, en van automatische updates en correcties van koppelingen als zich wijzigingen voordoen in de content;

* een debugger (lokaal of op afstand) voor probleemloos Java- en JSP- debugging;

* een geïntegreerde ontwikkelomgeving die het voor teams stukken makkelijker maakt om de ontwikkeling en implementatie van webapplicaties in goede banen te leiden.

VisualAge for Java 3.0
VisualAge for Java is een omgeving voor het bouwen van Java-applicaties, -applets, -servlets en JavaBean-componenten. VisualAge for Java werkt met open standaards. Versie 3.0 biedt onder meer:
* veilige en snelle gegevensoverdracht dankzij een nieuwe Stored Procedure Builder voor DB2 en verbeterde ondersteuning voor SQLJ;
* een up-to-date Java2-omgeving voor 'early adopters', waardoor nu al applicaties kunnen worden ontwikkeld voor het Java2-platform;
* verbeterde integratie met WebSphere Application Server en WebSphere Studio, waardoor debuggen op afstand wordt vereenvoudigd en applicaties met minder inspanning kunnen worden ontwikkeld en getest;
* Een technische preview van Linux en de XMI-brug tussen VisualAge for Java en Rational Rose, alsmede verbeterde ondersteuning voor Sun Solaris. WebSphere Commerce Suite
In IBM Net.Commerce en IBM Payment Suite zijn WebSphere-technologie en ondersteunde industriestandaards (bijvoorbeeld XML en Java) opgenomen. Voor deze producten wordt WebSphere het technologisch fundament. Voor klanten betekent dit dat zij kunnen overstappen op de nieuwste industriestandaards en toonaangevende middleware, terwijl huidige investeringen in IT geen enkel gevaar lopen. Toekomstige releases van Net.Commerce en IBM Payment Suite worden uitgebracht onder de naam WebSphere Commerce Suite.

Bezoek www.ibm.com/software/ad/news/websphere-visualage voor een volledig overzicht van de technische verbeteringen die zijn aangebracht in VisualAge for Java, WebSphere Studio, WebSphere Performance Pack, WebSphere Application Server, Advanced Edition, WebSphere Application Server, Standard Edition en WebSphere Commerce Suite.

Begin vierde kwartaal zijn deze producten leverbaar.

Bijgaand stuur ik een persbericht van IBM Software over haar nieuwe software, die de integratie voor e-business vereenvoudigt en versnelt. Ik heb ook twee factsheets toegevoegd.

Hartelijke groet,
Ellen Janssen