Ingezonden persbericht

IBM toont technologische voorsprong met nieuwe PC-producten

Parijs, Frankrijk, 9 oktober 2001- IBM introduceert vandaag een aantal nieuwe IBM NetVista-desktops en ThinkPad Notebook-modellen met innovatieve wireless functies en beveiligingsvoorzieningen waarmee bedrijven hun PC producten eenvoudiger kunnen koppelen aan de e-business infrastructuur.

Tevens bevatten de nieuwe modellen gepatenteerde IBM-technologie, waarmee een groot aantal taken die betrekking hebben op het gebruik, beheer en onderhoud van grote aantallen PC's zo goed als geheel geautomatiseerd kunnen worden.

De volgende nieuwe producten en technologieën zijn:
- Vier nieuwe ThinkPad-modellen, inclusief een nieuwe lijn met een hoge performance tegen een aantrekkelijke prijs. Drie nieuwe NetVista Desktop-modellen, de NetVista M41, A21/22p en de X41.

-PC ImageUltra, een pakket software en services waarmee het beheer van PC-"images" wordt vergemakkelijkt. Met behulp van ImageUltra kunnen bedrijven naar verwachting ¤ 114,00 per PC, per jaar besparen, gedurende de hele levensduur van het systeem.

- Het eerste embedded beveiligingssysteem in de bedrijfstak, waarmee gebruikerssleutels, bestanden en e-mails automatisch worden versleuteld.

- Geïntegreerde wireless mogelijkheden voor de 802,11 LAN- en Bluetooth-technologieën.

ImageUltra: Wat is een PC-image?
Alle PC's worden geleverd met een algemeen "off-the-shelf"-image, dit terwijl grote ondernemingen doorgaans behoefte hebben aan images die zijn toegesneden op hun specifieke behoeften. Daarom onderhouden de meeste bedrijven verschillende PC-images die zijn samengesteld uit een combinatie van verschillende hardware, besturingssystemen, talen, netwerkdrivers en bedrijfstoepassingen. Elk afzonderlijk "image" moet ontwikkeld, getest, beheerd, onderhouden, gedocumenteerd en een back-up van gemaakt worden
-dit alles kost tijd en geld. Wanneer dit proces wordt toegepast op duizenden individuele PC's wordt dit snel een kostbaar en tijdrovend probleem dat het uiterste vergt van uw IT-resources en -budgetten.

Volgens bedrijfsanalisten melden bedrijven dat het beheer van PC-images 50 procent van hun totale hardwarekosten uitmaakt en dat ten minste 30 procent van hun interne automatiseringspersoneel zich bezig houdt met dit probleem.

IBM's ImageUltra Services kunnen de honderden of duizenden PC-images beperken tot één "super-image" voor alle PC's in het netwerk van een onderneming. IBM verwacht dat deze nieuwe technologie en de bijbehorende services bedrijven een besparing zal opleveren van gemiddeld ¤ 114,00 per PC, per jaar, gedurende de hele levensduur van het systeem. Hierdoor ontstaat een nieuwe benchmark voor de PC-industrie voor wat betreft betaalbaarheid en beheerbaarheid op de lange termijn.

Ter introductie van ImageUltra annonceert IBM drie Imaging Technology Centers in het Research Triangle Park, North Carolina, Fujisawa, Japan en Greenock, Schotland. Deze centra zullen zich bezighouden met het op maat maken en beheren van images, compatibiliteitstesten en andere services.

Wireless, beveiligings- en PC-services
De annoncering van vandaag is het resultaat van een aantal investeringen die IBM heeft gedaan op het gebied van wireless, beveiligings- en andere PC-gerelateerde services.

Wireless services
IBM heeft de geïntegreerde wireless 802.11b-technologie voor wireless LAN-functies voor zijn volledige lijn van ThinkPad Notebook-computers uitgebreid. Een selectie van modellen beschikt nu over het innovatieve ontwerp van een dubbele antenne die geplaatst is in de bovenklep, waardoor er een krachtiger signaal wordt geboden en de optionele draadloze PC-kaarten niet langer nodig zijn. Sommige ThinkPad A Series-modellen zullen ook worden uitgerust met een extra antenne voor Bluetooth-technologie, om personal area networking met andere apparatuur (printers, PDA's en mobiele telefoons) mogelijk te maken.

Daarnaast biedt de nieuwe NetVista de High Rate Wireless LAN PCI Adapter, een optionele kaart waarmee desktops draadloos kunnen worden opgenomen in een bestaand LAN wanneer ze gebruikt worden via een draadloos toegangspunt of gateway met een overdrachtssnelheid die vergelijkbaar is met een bedraad LAN (11 Mbps) en 128-bits beveiligingsversleuteling.

Beveiliging
Beveiliging is van het allerhoogste belang voor computergebruikers en bedrijven. IBM zorgt voor beveiliging van PC-gegevens met zijn Embedded Security Subsystem, een op hardware en software gebaseerde oplossing waarmee gegevens tegen misbruik worden beschermd via zowel draadloze als bedraade netwerken. Met dit systeem kan ook de identiteit worden vastgesteld van computergebruikers die betrokken zijn bij transacties, en kan ervoor gezorgd worden dat de oorspronkelijke gegevens tijdens de overdracht vertrouwelijk en onbeschadigd blijven. IBM's beveiligingssysteem kan gegevens versleutelen op de vaste schijf van een PC, zodat de informatie zelfs niet toegankelijk is wanneer de computer wordt gestolen. Dit beveiligingssysteem is zo ontworpen dat het naadloos samenwerkt met Tivoli Policy Director-software, waardoor gecentraliseerd beveiligingsbeheer mogelijk is.

Nieuwe PC-services/-tools
Behalve ImageUltra worden vandaag ook IBM Access Support en Rapid Restore PC geannonceerd. Access Support voorziet gebruikers van snelle, geautomatiseerde oplossingen voor veel gemelde problemen en maakt zelfdiagnose van een groot aantal systeemproblemen mogelijk, gebaseerd op gedetailleerde informatie over het specifieke PC-model.

Rapid Restore PC zorgt voor ononderbroken uptime van de PC via geautomatiseerde backup van de schijf en eenvoudige herstelfuncties.

Volgens IBM is meer dan 90 procent van de problemen met betrekking tot bestanden op de vaste schijf het gevolg van softwarecrashes en/of storingen die het herstel van systeemimages vereisen. Met Rapid Restore PC kunnen gebruikers van IT-managers systemen herstellen en onnodige downtime voor gebruikers en IT-personeel voorkomen.

De nieuwe Netvista Desktops zijn:
Een nieuwe M series, gericht op maximale performance en stabiliteit met verbeterde beveiligingsmodellen. (Prijzen variëren van ¤ 1160,00 tot ¤ 1960,00)

Een geüpgrade A series, die geavanceerde technologieën tegen een aantrekkelijke prijs biedt. (Prijzen variëren van ¤ 670,00 tot ¤ 1570,00)

Een verbeterde X series, waarbij de nadruk ligt op buitengewone ruimtebesparende ontwerpen in combinatie met een hoge performance. (Prijzen variëren van ¤ 1890,00 tot ¤ 2740,00)

De nieuwe Thinkpad Notebooks zijn:
Een nieuwe lijn, de R Series (R30), met verbeterde mobiliteit, essentiële functies en performance tegen een aantrekkelijke prijs. (Prijzen variëren van ¤ 1.480,00 tot ¤ 2.350,00)

Een nieuwe A Series (A30), opnieuw ontworpen met twee modulaire bays, geïntegreerde wireless functies, inclusief 802.11b LAN en Bluetooth, webnavigatiesleutels en een verbeterd hoge-resolutie beeldscherm. (Prijzen variëren van ¤ 2.120,00 tot ¤ 4.440,00)

Een verbeterde X Series (X22) met geïntegreerde wireless mogelijkheden en beveiligingsfuncties, die voor het eerst beschikbaar zijn op een IBM ultra-portable notebook. (Prijzen variëren van ¤ 2.260,00 tot ¤ 3.020,00)

Een ThinkPad T Series (T23) die beschikt over geïntegreerde draadloze mogelijkheden. (Prijzen variëren van ¤ 1.850,00 tot ¤ 4.830,00)

Meer informatie over de afzonderlijke producten en IBM is beschikbaar op ibm.com.

Deel: ' IBM toont technologische voorsprong met nieuwe PC-producten '