IBM Nederland

IBM verbetert PC-interoperabiliteit en beveiliging van AIX

Amsterdam, 26 maart 1999 - IBM heeft producten aangekondigd voor PC-interoperabiliteit en beveiliging op AIX versie 4.3.2, het UNIX-besturingssysteem van IBM. De nieuwe producten zijn bedoeld voor gemengde UNIX-, Windows- en OS/2-omgevingen, met name voor e-business klanten en aanbieders van Internet-diensten.

Met het nieuwe product AIX Fast Connect voor Windows kunnen bedrijven hun op Windows en AIX gebaseerde file- en printservers integreren, voor potentieel betere prestaties en een efficiëntere interoperabiliteit. Door de file- en printserver functies voor meerdere PC's op één systeem onder te brengen, kunnen bedrijven op de kosten van hardware, software en infrastructuur besparen. De huidige catalogusprijs van AIX Fast Connect voor Windows is fl. 3395,-* en van AIX Fast Connect voor OS/2 fl. 4076,-*.

Beveiliging en het Internet

AIX-gebruikers, met name e-business klanten en aanbieders van Internet-diensten, kunnen nu profiteren van B1/EST-X versie 2.0.2 van Groupe Bull voor AIX 4.3.2 van IBM**. De beveiligingsvoorzieningen omvatten Mandatory Access Control (MAC), privileges die via opdrachten van de beheerder kunnen worden beheerd, multi-level directory's om toegang tot bepaalde niveaus mogelijk te maken, password management voor het selecteren van encryptieprocedures en aanvullende audit events voor verbeterde controle op onbevoegde toegang.

Daarnaast levert IBM nu Check Points Firewall-1/VPN-1 versie 4.0 voor AIX versie 4.2.1 en 4.3.2. Firewall-1/VPN-1 is een netwerkbeveiligingsproduct dat, naast de toegangscontrole tot Internet en intranet, ook authenticatie- en encryptieservices biedt voor veilige externe toegang en VPN's.

Ten slotte heeft IBM Internet Key Exchange (IKE) geïmplementeerd, een standaardprotocol voor authenticatie en encryptie, ontwikkeld door de Internet Engineering Task Force. Met deze voorziening kunnen klanten virtuele privénetwerken (VPN' s) opzetten en daarbij gebruik maken van het Internet.

Zie voor uitgebreide informatie de IBM RS/6000 home page: www.rs6000.ibm.com.

* Alle genoemde prijzen zijn adviesprijzen van IBM. Prijswijzigingen voorbehouden. Dealerprijzen kunnen afwijken.

** B1/EST-X versie 2.0.2 is gebaseerd op de vorige versie 2.0.1 van B1/EST-X, die is aangepast voor de AIX 4.3.2-omgeving. Alleen B1/EST-X versie 2.0.1 voor AIX 4.3.1 is geëvalueerd volgens Common Criteria 2.0 als B1/EAL-4. Deze evaluatie is gecontroleerd door de onafhankelijke Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft (IABG) en gecertificeerd door het Duitse Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI).

Deel: ' IBM verbetert PC-interoperabiliteit en beveiliging van AIX '