VEILIG BETALEN VIA INTERNET

ICL integreert SET-technologie op de Bart Smit website

Volendam/Maarssen-26 febr-Bart Smit B.V. en ICL's Networks unit introduceren veilig betalen via Internet. Deze nieuwe manier van betalen is vanaf vandaag mogelijk op de electronic commerce website https://www.bartsmit.nl. Het

filiaalbedrijf Bart Smit verkoopt al sinds 22 september 1998 multimedia producten via Internet. Voor de elektronische aankopen accepteert Bart Smit vanaf het begin verschillende betalingswijzen, waaronder het veilig met PIN-pas betalen aan de postbode.

Onder de klanten van Bart Smit bleek behoefte te zijn aan een veilig en betrouwbaar on-line betaalmiddel. Vanaf vandaag 26 februari 1999 is dat nu voor houders van een Visa Card met SET-functionaliteit mogelijk op deze website. Voor dit veilig elektronisch betalen heeft ICL de SET standaard (Secure Electronic Transaction) toegepast. De SET-standaard is vooral een initiatief van Visa en MasterCard.

"Veilig betalen is een belangrijk aandachtspunt bij electronic commerce en Interactive Retailing over Internet", zegt Chris Martlew, directeur van ICL Networks. "De kans op fraude was tot nu toe voor veel retailers en consumenten reden om nog geen commerci?le transacties over het Internet uit te voeren. Met de invoering van de SET standaard is fraude vrijwel onmogelijk."

"De van oorsprong Amerikaanse Internetproducten zijn erg populair bij consumenten en bedrijfsleven in Nederland. Denk hierbij aan Internetproducten als van Microsoft. De Amerikaanse overheid legt echter exportbeperkingen op voor versleutelingtechnologie binnen deze producten. Dit heeft tot gevolg dat de acceptatie van commerci?le transacties in landen zoals Nederland werd gehinderd", aldus Martlew.

Wachten op de ontwikkeling van niet-Amerikaanse versleutelingstandaarden en aanverwante technologie heeft volgens hem nog geen succesvolle alternatieven geboden. Integratie met producten zoals Internet Explorer of Navigator vindt Martlew een vereiste: "Door de SET-standaard die wij bij Bart Smit hebben toegepast is veilig betalen bereikt in combinatie met het gebruik van populaire Internetproducten en -technologie."

Bij de SET-standaard wordt 'state-of-the-art' technologie toegepast voor een baanbrekende betalingsapplicatie. Toch is de implementatie van SET erg

eenvoudig. Luc Bartkowski, business development manager van ICL Networks hierover: "Het integreren van SET in de Bart Smit website was misschien wel het meest eenvoudige onderdeel van het gehele project. De website van Bart Smit is gebaseerd op de Microsoft Site Server Commerce Edition. Het hart van dit platform voor electronic commerce toepassingen bestaat uit software componenten. De implementatie van SET was eigenlijk niets meer dan het toevoegen van nog een component aan het geheel. Dat kon tegen zeer geringe kosten worden uitgevoerd. Trouwens, de SET-faciliteiten kosten zelf ook maar een paar duizend gulden. De invoering van veilig betalen via Internet ligt dus binnen het bereik van iedere organisatie."

Eenvoud en gemak bij de implementatie van SET is prettig voor de leverancier. Een on-line betalingssysteem is echter alleen succesvol indien de consument veel betalingsgemak wordt geboden. Jeroen Bosch van Rosenthal, Adjunct-directeur Commerci?le Zaken van Visa Card Services zegt hierover: "SET is voor de consument een zeer eenvoudige manier van veilig betalen. Na de ??nmalige installatie van het certificaat en wallet is de consument in staat om, keer op keer, heel makkelijk zijn aankopen te betalen." Certificaat en wallet vormen een waterdichte controle.

Op dit moment ondersteunt alleen Visa in Nederland SET-betalingen via Internet.Interpay, het Nederlandse bankenconsortium, gaat dit in de loop van het jaar ook doen, als uitbreiding van de I-Pay dienst. Bedrijven als Bart Smit krijgen dan een potenti?le klantenkring van 3 miljoen Nederlandse creditcard houders die veilig kunnen betalen als ze op het Internet winkelen.

Volgens Bartkowski profiteren zowel de retailer als de consument van de voordelen van dit veilig on-line betalen: "De consument was door de regels van de creditcardmaatschappijen al tegen misbruik beschermd. De SET-technologie breidt de zekerheid van de consument verder uit, en nu is ook de ondernemer beschermd tegen frauduleuze handelingen en kan betaling van leveringen worden gegarandeerd. Door het internationale karakter van SET kunnen bedrijven zich nu ook makkelijker op het buitenland richten. Toegang via Internet tot de wereldwijde consumentenmarkt wordt nu dus een concrete mogelijkheid".

NOOT VOOR DE REDACTIE:

De business unit Networks van ICL Nederland B.V. ontwerpt innovatieve oplossingen op het gebied van Internet en electronic commerce, kantoorautomatisering en infrastructuren. ICL Nederland behoort tot het gelijknamige internationale concern op het gebied van IT-systemen en -service.

Dat is gevestigd in meer dan in 70 landen in de wereld en heeft meer dan 19.000 medewerkers in dienst. De omzet van de ICL groep was in 1997 circa 8 miljard gulden. Het concern implementeert IT-systemen voor grote projecten en biedt innovatieve diensten voor bedrijfstakken als detailhandel, financi?le instellingen, travel, telecoms, logistiek, gezondheidszorg en overheid. Tot de diensten die het concern biedt horen outsourcing en facility management, helpdesks, inter/intranets, electronic commerce, ERP-systemen, interactieve kiosken, smart card systemen, netwerksystemen. ICL is van plan om in 2000 opnieuw naar de beurs te gaan.

Deel: ' ICL integreert SET-technologie op Bart Smit website '