ICL verwerkt voor 60 miljoen gulden de gegevens van eerste volkstelling in nieuwe millennium

Londen-16 apr-Het IT services concern ICL heeft een contract van meer dan 60 miljoen gulden binnengehaald voor uitwerken van de gegevens van de in Britse volkstelling in 2001. Het gaat hier om een van de grootste outsourcingprojecten van het laatste decennium. Het concern kreeg opdracht van Lockheed Martin, dat als "hoofdaannemer" de volkstelling voor Britse de overheid organiseert. Om de werkzaamheden aan te kunnen trekt ICL zo'n duizend nieuwe medewerkers aan. ICL was ook betrokken bij een van de eerste volkstellingen van deze eeuw, de Census van 1911, ook in Engeland.

ICL zorgt voor het vastleggen van de gegevens die via 20 pagina's omvattende formulieren binnenkomen. Ook de verdere uitwerking van al die informatie wordt de verantwoordelijkheid van het concern. Voor dit grote project levert ICL de complete accommodatie voor de dataverwerking, management en beheer van het rekencentrum, het totale projectmanagement, de IT-staf en de ondersteunende technische staf.

Voor het project wordt een groot gebouw, dat eigendom is van de overheid, omgebouwd het grootste centrum voor documentprocessing dat in Europa bekend is. Hier komen ook de meeste nieuwe banen. De nieuwe medewerkers gaan de 32 miljoen formulieren, die Britse huishoudens voor de volkstelling invullen, verzamelen en prepareren voor elektronische verwerking.

Het Lockheed Martin consortium heeft bij het verkrijgen van deze grote

overheidsopdracht sterke concurrentie ondervonden van grote Amerikaanse rivalen. Doorslaggevend voor het verstrekken van het belangrijke subcontract aan ICL was de ervaring van het bedrijf in het opzetten en uitvoeren van hele grote landelijke oursourcingsprojecten tegen kritische deadlines.

Als British Tabulating Machine Company speelde ICL ook al een belangrijke rol in een van de eerste volkstellingen van deze eeuw, met de levering van de

ponskaartenmachines en begeleidende support voor de uitwerking van gegevens van de telling van 1911. Nu is ICL geen leverancier van apparatuur, maar is het verantwoordelijk voor alle outsourcingdiensten en de technische kennis die nodig is voor de eerste volkstelling van het volgende millennium.

Het verwerkingsproces Op het moment dat het documentprocessing centrum de 20 pagina-formulieren van de volkstellers ontvangt, worden die handmatig klaargemaakt voor het scannen. Daarvoor worden de formulieren op maat gesneden en ingevoerd in de scanningapparatuur. Dat scannen gebeurt met een snelheid van 80 formulieren per minuut. Fouten, zoals onduidelijkheid in beroep, worden nagegaan en handmatig gecorrigeerd. Speciale programmatuur verzamelt de gegevens van de scanners en stuurt ze door naar magneetbandapparatuur voor archivering en verdere uitwerking.

---------------

ICL is een mondiale onderneming op het gebied van IT services. Het ontwerpt, bouwt en verzorgt de operationele uitvoering van informatiesystemen en services voor klanten in marktsectoren als detailhandel, financi?le diensten, overheid, telecoms, travel, utilities en distributie/logistiek en gezondheidszorg. Het concern heeft operationele vestigingen in meer dan 40 landen en circa 22.500

medewerkers. Van oorspronkelijk fabrikant van computers is ICL getransformeerd naar een onderneming die bedrijfsprestaties en concurrentieposities verbetert door diensten gericht op electronic business, enterprise applicaties en implementatie en outsourcing van IT infrastructuren. In 1997 was de omzet van het concern 8 miljard gulden en de winst voor belasting circa honderd miljoen. Het hoofdkantoor van ICL is gevestigd in Londen en het is een 100 pct. dochteronderneming van Fujitsu. Het is van plan om in 2000 een notering aan de Londense beurs aan te vragen.

--------------

Voor verdere informatie: ICL Nederland B.V., Het Kwadrant 1, Postbus 4000, 3600 KA Maarssen. Dick van Beusekom, public relations, tel. 0346 598527, fax 0346 568613
E-mail: dick.van.beusekom@icl.nl. ICL's web site: http://www.icl.nl

Deel: ' ICL verwerkt gegevens eerste volkstelling nieuwe millennium '