Datum: 10-02-1999

AANKONDIGING

Ideeën-machine woensdag 10 februari in De Balie

Doel: méér jongeren actief in vrijwilligerswerk

Jongeren enthousiast maken voor vrijwilligerswerk. En organisaties enthousiast voor jongeren. Een startconferentie genereert daarvoor plannen en projecten. Balie-directeur Andrée van Es heeft komende woensdag de leiding over een vijftig-koppige ideeën-machine. Deskundigen van uiteenlopende disciplines en achtergronden beoordelen succesvolle praktijkvoorbeelden: van vredig voetballend Oene tot voor voorzieningen knokkende skaters in Rotterdam. Vervolgens komen ze met verbeterideeën en aanbevelingen voor toekomstig beleid. Een jeugdjury met vertegenwoordigers uit elk van de twaalf provincies kiest haar favoriete Top3. Initiatiefnemer Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk NOV stuurt het resultaat meteen per elektronische mail naar staatssecretaris Margo Vliegenthart van VWS. Deze kan er ook uitgebreid van kennisnemen op een die dag vervaardigde website. Voorbeeldprojecten, interviews, een database, oordelen en het ideeëngoed van de deskundigen zijn daarop te zien.

De conferentie vormt de aftrap voor het driejarig traject ‘Smaakmakers’. Aanleiding is een motie van Kamerlid mevrouw Augustijn - Essers over de relatief geringe deelname van jongeren aan het vrijwilligerswerk. Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk NOV heeft inmiddels de coördinatie op zich genomen.

Verslaggevers kunnen informatie aftappen en interviews maken:

In De Balie zijn vijftig denkers, kenners, beslissers, beleidsmakers en adviseurs aanwezig. Uiteenlopend van de cabaretière Lenette van Dongen via huidige Tweede Kamerleden tot een wetenschapper in de vrijettijdskunde. Daarnaast zijn er de twaalf jongeren in hun dubbelrol van consultant en jury.

Meer informatie en pers-service:
Bellen: Annemieke Hijink van NOV geeft tekst en uitleg. Komen: Overleg eerst even over een geschikt tijdstip en andere details. Lezen: Redacties kunnen een informatie-pakket krijgen, op aanvraag. Interviewen: Kom naar De Balie of vraag telefoonnummers van interessante bronnen.

Contactpersoon NOV:
Annemieke Hijink