If I Can’t Dance presenteert Performance Days in Amsterdam

Met de deelnemende kunstenaars, curatoren en schrijvers: Gerry Bibby, Gregg Bordowitz, Andrea Fraser, Sara van der Heide, Jacob Korczynski, Sven Lütticken, Alex Martinis Roe, Chus Martínez, Sidsel Meineche Hansen & Fatima Hellberg, Babette Mangolte, Snejanka Mihaylova, Fred Moten, Rachel O’Reilly, Emily Roysdon, Grant Watson, en anderen.

Amsterdam, 20141024 -- Met trots presenteert 'If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution' Performance Days, een zevendaags festival dat zal plaatsvinden van 27 november t/m 3 december in Amsterdam met als centrale locatie het voormalige SKOR-gebouw aan de Ruysdaelkade 2.

Het programma bestaat uit acht nieuwe producties van beeldend kunstenaars en gastcuratoren. Het zijn producties die gedurende een tweejarig samenwerkingsverband met If I Can't Dance zijn ontstaan en nu in première gaan.

Het gaat om werken van de kunstenaars Gerry Bibby (Australië/Duitsland), Sara van der Heide (Nederland), Snejanka Mihaylova (Nederland/Bulgarije) en Emily Roysdon (Verenigde Staten/Zweden); en om onderzoeksprojecten van de kunstenaar Gregg Bordowitz (Verenigde Staten) en de curatoren Jacob Korczynski (Canada), Sven Lütticken (Nederland) en Grant Watson (Groot-Brittannië).

Al deze werken worden begeleid door publicaties: de kunstenaars-publicaties zijn ontworpen door Maureen Mooren, de onderzoeks-publicaties door Will Holder. Deze nieuwe publicatieseries worden tijdens Performance Days aan het publiek gepresenteerd en verkocht in de tijdelijke book shop van San Serriffe.

Het hoofdprogramma van nieuwe (eigen) producties, wordt begeleid door een uitgebreid randprogramma bestaande uit internationaal vooraanstaande sprekers als Fred Moten en Chus Martínez en geprogrammeerde performances zoals Men on the Line van Andrea Fraser. De laatste performance zal plaatsvinden in de Balie in Amsterdam.

Het programma van Performance Days bevat een rijk scala aan performance-benaderingen. De kunstenaars hebben gekozen voor zang (Mihaylova), ritueel (Van der Heide) of bijvoorbeeld terloopse presentie (Roysdon) als vorm voor hun performances, maar ook voor voordracht (Bordowitz) en theatrale re-enactment (Andrea Fraser). Naast live vormen van performance, bevat het programma werken waarin het performatieve potentieel van taal wordt onderzocht, zoals in de roman van Gerry Bibby en het onderzoek van Jacob Korczynski waarbij de kunstenaar Babette Mangolte was betrokken en de beroemde kunstcritica en schrijver Lucy Lippard. En ook het leven zelf ‘als performance’ is onderzocht: curator Grant Watson interviewde wereldwijd meer dan vijftig personen over hun levenstechnieken en zal tijdens de Days de première tonen van dit indrukwekkende video-document. De kunstenaars en onderzoekers dragen ook bij aan een kleine tentoonstelling die tijdens de dagen te bezichtigen is op de centrale locatie.

Tijdens de Days zal de laatste bijeenkomst plaatsvinden van de Reading Group. Deze Reading Group is de afgelopen twee jaar maandelijks bij elkaar gekomen om onderwerpen te lezen en te bespreken die gerelateerd zijn aan Toe-eigening & Toe-wijding – het thema van de editie. Tegelijkertijd hebben de drie Sister Reading Groups – in Toronto, New York en São Paolo – eveneens (bijna) maandelijks sessies belegd en vanuit hun specifieke culturele achtergrond deze thematiek onder de loep genomen. De laatste bijeenkomst wordt begeleid door Rachel O’Reilly en tijdens deze sessie zullen ook de bevindingen van de zuster reading groups verwerkt worden. Omdat ook de geest moet waaien, organiseert If I Can't Dance als pendant de Walking Group en nodigt zij het publiek uit samen met haar onbekende plekken in Amsterdam te verkennen.

Via Radio Emma zullen tijdens de Days live interviews met de deelnemende kunstenaars en curatoren worden uitgezonden, zie daarvoor de link www.ificantdance.org.

Partners
Performance Days is een project van If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution en wordt genereus ondersteund door het Mondriaan Fonds, de Europese Unie, de gemeente Amsterdam, Ammodo, VSB Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Met speciale dank aan SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte en Stichting Sonsbeek Internationaal.

De performance en onderzoeksprojecten werden gecoproduceerd met verschillende partnerinstituten, onder andere met het Stedelijk Museum Amsterdam (Emily Roysdon) en met Casco – Office for Art, Theory and Design, in Utrecht (Andrea Fraser en Alex Martinis Roe).

Het programma van If I Can’t Dance wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds, de Europese Unie en de gemeente van Amsterdam. If I Can’t Dance is lid van Corpus en Performance Platform (www.performance-platform.org)

If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution
If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution legt zich toe op het onderzoeken van de evolutie van performance en haar typologische verscheidenheid binnen de hedendaagse beeldende kunst. Vanuit haar hoofdkwartier in Amsterdam ontwikkelt If I Can’t Dance nieuwe producties met kunstenaars en gastcuratoren op basis van lange termijn engagement (tweejarige edities) en presenteert deze op nationale en internationale podia.

Zie voor meer informatie: www.ificantdance.org

Deel: ' If I Can’t Dance presenteert Performance Days in Amsterdam '