Ingezonden persbericht

IKEA Nederland bereikt principeakkoord over nieuwe CAO

Amsterdam - 21-6-2012 | IKEA Nederland BV heeft een principeakkoord bereikt voor een nieuwe eenjarige CAO met de Werknemersvereniging IKEA Medewerkers (W.I.M.) en FNV Bondgenoten. In het principeakkoord is een loonsverhoging afgesproken van gemiddeld 2,6%. De CAO geldt van 1 oktober 2012 tot en met 30 september 2013. Naast afspraken voor een nieuwe CAO zijn ook afspraken gemaakt over de vernieuwing van het CAO-proces voor de verdere toekomst.

De overeengekomen loonsverhoging bestaat uit een structurele verhoging van 2% en een beoordelingsafhankelijke verhoging van 0,4% tot 1%. Daarnaast krijgen alle medewerkers een eenmalige uitkering van 1,5%. Dit resultaat is bereikt in een periode van moeilijke economische omstandigheden met onder meer een krimpende retail- en woninginrichtingsmarkt. IKEA Nederland is verheugd over de afspraken tussen de partijen over de nieuwe CAO en de vernieuwing van het CAO-proces.

Met deze vernieuwing willen de partijen de focus verleggen van de meer traditionele onderhandelingen, tussen vertegenwoordigers van werkgever en werknemers, naar breder samengestelde overlegvormen. Deze krijgen als taak uitgewerkte voorstellen te formuleren rondom een reeks belangrijke onderwerpen. De uitkomsten hiervan zullen voor verdere besluitvorming worden voorgelegd aan de CAO-partijen. Deze afspraak heeft er mede toe geleid dat alle CAO-partijen zeer tevreden zijn met het in dit principeakkoord gepresenteerde resultaat van de onderhandelingen.

HR Manager Liesbeth de Kruif van IKEA Nederland: "Het is een goed resultaat, waarin rekening gehouden is met de belangen van de medewerkers, de situatie in Nederland en de ontwikkelingen binnen IKEA."