Persbericht

Eindhoven, 17 maart 2000

Onderzoek naar het profiel van Ilse-bezoekers:

JONG, HOOG OPGELEID EN ERVAREN INTERNETTERS

Bezoekers van Ilse zijn relatief jong, hebben een relatief hoge opleiding en zijn ervaren gebruikers van het internet. Eén op de drie Ilse-bezoekers heeft ooit iets gekocht via internet. Gebruikers van de zoekmachine vertonen een zeer hoge mate van loyaliteit. Dit blijkt uit gebruikersonderzoek van Sophist Internet Advies, uitgevoerd door Multiscope, onder 2.327 bezoekers.

"Wij willen onze dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de wensen van de bezoekers", zegt Merien ten Houten, algemeen directeur van Ilse. "Daarom onderzoeken wij het profiel van de bezoekers en vragen wij meningen van de gebruikers over de verschillende onderdelen van de Ilse-site. Wij zijn bekend door de zoekmachine, maar hebben veel meer te bieden. De komende tijd zullen wij bovendien nog meer nieuwe diensten introduceren."

Hoge loyaliteit
Drie van de vier Ilse-bezoekers vallen in de leeftijdscategorie van 18 tot 44 jaar. In de jongere leeftijdscategorieën zijn vrouwen relatief beter vertegenwoordigd. Van alle bezoekers is 65% man en heeft 48% een hogere beroepsopleiding of wetenschappelijke opleiding gevolgd. De Ilse-gebruikers zijn relatief ervaren met internet. Zij gebruiken het medium intensief. Dat geldt zowel voor de frequentie van gebruik als de tijd die zij er per keer aan besteden. Opmerkelijk is dat de bezoekers van de zoekmachine weinig gebruik maken van andere Ilse- diensten. De informatie en snelheid van de zoekmachine worden goed gewaardeerd. Gebruikers van de zoekmachine vertonen een zeer hoge mate van loyaliteit. De bezoekfrequentie is - met meer dan zes dagen gemiddeld voor de afgelopen veertien dagen - ook hoog.
Kopen op internet
Bijna de helft van de bezoekers (44%) zegt wel eens te klikken op online advertenties. Eén van de drie bezoekers heeft ooit iets gekocht op internet (35%); dit zijn met name mannen. Daarbij gebruikt 54% van de bezoekers de creditcard als betaalmiddel. Vooral de aankoop van boeken en CD's op internet is populair.
Kenmerken van de gebruikers van de diensten
De bezoekers van de Ilse Internet Gids (gids naar sites) zijn recenter online gegaan dan de gemiddelde Ilse-bezoeker. Bezoekers van Nu.nl (nieuws) zijn gemiddeld ouder, hoger opgeleid en hebben een veel hoger inkomen dan de gemiddelde respondent. Het aandeel vrouwen onder de gebruikers van Ilse Chatbox is hoger dan binnen de totale groep respondenten, veel jonger en relatief vaak studerend. Dolfijn-bezoekers (e-mail) gebruiken het internet meer regelmatig dan de totale groep respondenten; de tijd die zij per dag op internet doorbrengen, is hoger dan gemiddeld. Onder de bezoekers van Carrière Service zijn veel hoogopgeleiden en mensen die werken in het midden- en hoger kader.
Over Ilse
Ilse werd opgericht in 1996. Het is de grootste online uitgever van informatie en diensten in Nederland en één van de meest bekende merken met betrekking tot internet. Met meer dan 53 miljoen pageviews en meer dan 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand is Ilse de drukst bezochte site in Nederland. Uit een recentelijk NIPO-onderzoek blijkt dat Ilse de populairste en bekendste zoekmachine is in Nederland. Ilse is veel meer dan een zoekmachine. Ze biedt onder andere gratis e-mail, Ilse Atlas, de Nationale Telefoongids en de populairste chatbox van Nederland.

Deel: ' Ilse bezoeker jong, hoog opgeleid en ervaren '




Lees ook