Buma Stemra

International Music Joint Venture kiest voor EZ Eagle bij licentiëren van muziek

Vandaag is bekend gemaakt dat de partners van de International Music Joint Venture gebruik zullen gaan maken van EZ Eagle, een beproefde toepassing voor regelen van muziekgebruik op het Internet en voor piraterijbestrijding op dat net. De IMJV bestaat op dit moment uit de muziekauteursrechtorganisaties ASCAP, Buma/Stemra en de MCPS/PRS Alliance. Dit besluit betekent weer een stap voorwaarts bij de oprichting van een hoogstaand Shared Service Centre voor de IMJV.

EZ Eagle is de nieuwe uitgebreide en internationaal geaccepteerde versie van ASCAP's EZ-Seeker. Alleen al in de Verenigde Staten zijn door de toepassing van deze technologie duizenden sites waarop muziek wordt uitgevoerd geïdentificeerd, onderzocht en met voorrang geselecteerd. Tot op heden zijn 1200 van deze sites met succes gelicentiëerd.

ASCAP's CEO John LoFrumento:" Het toepassen van deze technologie bij het licentiëren speelde een doorslaggevende rol bij de verdrievoudiging van onze Internet royalties dit jaar. Bovendien erkennen onze leden dat ASCAP een voorhoede positie inneemt waar het gaat om het uitkeren van vergoedingen voor muziekuitvoeringen op het Internet. We zijn verheugd dat onze IMJV partners EZ Eagle gaan gebruiken in hun werkgebieden."

EZ Eagle biedt verscheidene voordelen voor Buma/Stemra en MCPS/PRS boven de bestaande 'bot' zoeksystemen. Zij kunnen hun eigen criteria voor het muziekgebruik bepalen en deze toevoegen aan het filtersysteem van EZ Eagle, dat in vergelijking met de eerste versie inmiddels behoorlijk is uitgebreid. Met zo min mogelijk tijdverlies wordt een zo hoog mogelijk aantal relevante sites getraceerd, waardoor de licensing activiteiten kunnen worden opgevoerd.

Cees Vervoord, directie-voorzitter van Buma/Stemra: " EZ Eagle zal ons bijzonder van dienst zijn bij het licentiëren van muziek op het Internet en daarmee bijdragen om de juiste betaling aan alle rechthebbenden veilig te stellen."

EZ Eagle, dat is ontwikkeld en uitgebreid in samenwerking met Cyveillance (dé provider op het terrein van markt-informatie) is het enige licentie systeem dat gerichte markt-informatie levert. Naast een gedetailleerd rapport over elke site die aan de zoekcriteria voldoet, biedt het systeem een functionaliteit die het licentiëren van muziek op Internet kostenbesparend, hanteerbaar en efficiënt maakt.

John Hutchinson (CEO van MCPS-PRS) somt de voordelen op voor de IMJV:" EZ Eagle is een duidelijk bewijs van het voordeel dat wij bij dit soort ontwikkelingen voor IMJV leden zien. Door collectieve input en het aanwenden van middelen kan een hoogstaand gezamenlijke gebruikte techniek worden aangewend waarmee alle leden hun voordeel kunnen doen.

De IMJV, bestaande uit ASCAP, Buma/Stemra en MCPS-PRS is een shared service centre om muziekgebruik in het digitale tijdperk te behandelen. Het doel is een nieuwe generatie systemen te ontwerpen om:

* dubbele gegevensverwerking te voorkomen en de integriteit van gezamenlijke databases te verbeteren;

* kosten te besparen en effiency te verbeteren

* nieuwe technologieën aan te wenden;

* een infrastructuur te bieden voor het verwerken van muziekgebruik in de nieuwe media zoals Internet.

De IMJV, dat voor andere rechtenorganisaties openstaat, zal op CIS (Common Information System) standaards gebouwd worden. Deze zijn ontwikkeld en geïntroduceerd door CISAC (de Internationale Confederatie van Auteursrechtenorganisaties).

Contacts:

New York