VPRO

IND: rechtsbijstand bij groepsuitzettingen fout verlopen

IND erkent: rechtsbijstand bij groepsuitzettingen illegalen fout verlopen

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) erkent dat de juridische bijstand bij de vijf groepsuitzettingen van illegalen, die sinds afgelopen september hebben plaatsgevonden, ernstig te kort is geschoten. Dat blijkt uit het Radio 1 programma Argos in VPRO De Ochtenden.

Illegalen uit Oost-Europa werden bij deze acties met grote aantallen tegelijk opgepakt en onmiddellijk op een vliegtuig naar hun land van herkomst gezet. De IND zegt letterlijk tegen Argos: 'De IND geeft toe dat er tot nu een te grote tijdsdruk zat tussen aanhouding en uitzetting, zodat de juridische afhandeling niet zorgvuldig kon gebeuren. De IND betreurt dat en zal bij komende acties zorg dragen voor meer tijd en mogelijkheden om rechtsbijstand mogelijk te maken.'

Minister Nawijn van Vreemdelingenzaken en Integratie had eerder in antwoord op Kamervragen gezegd dat de juridische bijstand goed was verlopen, en dat advocaten vrij toegang hadden gehad tot de opgepakte illegalen. Marijke Vos van de GroenLinks-fractie in de Tweede Kamer, zegt in Argos dat de minister de Kamer op dit punt fout heeft geïnformeerd. Klaas de Vries van de Partij van de Arbeid-fractie sluit zich hierbij aan. GroenLinks en de PvdA zullen minister Nawijn gezamenlijk om opheldering vragen, zo zeggen zij in Argos.

14 feb 03 13:24

Deel: ' IND rechtsbijstand bij groepsuitzettingen fout verlopen '