Nederlandse Moslim Omroep

InFocus NMO TV over kliklijnen en zwarte lijsten

Nederland is gek op kliklijnen en de overheid zet de trend. Een anonieme beschuldiging volstaat om organisaties op de zwarte lijst te plaatsen. Er vanaf komen blijkt minder gemakkelijk, zo ondervond Islamic relief.

Voedselbank

Het is zo'n prachtig gebaar, het wegschenken van delen van het schaap tijdens het offerfeest. Maar aan wie eigenlijk, in het rijke Nederland? Toch is er iets veranderd in de afgelopen jaren. De armen zijn zichtbaar geworden met de opkomst van de voedselbanken. Moslimorganisaties hebben nu een bijzonder initiatief getoond. Voor het eerst schonken ze een deel van het ingezamelde offer aan de voedselbanken van Nederland. InFocus zag hoe het vlees-verwerkend bedrijf Köc in Zoeterwoude de offerande belangeloos verwerkte tot duizenden smakelijke halal worstjes. De actie is een groot succes, mede door de soepele samenwerking van islamitische en katholieke hulporganisaties.

Islamic Relief

Dachten we dat het hier ging om een humanitaire organisatie, die hulp biedt waar de nood het hoogst is, hoorden we op het NOS-journaal dat Islamic Relief islamitisch terrorisme heimelijk financiert. Een volgend journaal rectificeerde, waarbij de beschuldiging werd afgezwakt. Wat blijft er echter hangen bij potentiële donateurs? Waar kwam de beschuldiging vandaan en hoe vergaat het een organisatie die eenmaal in kwaad daglicht staat? Hoe kan deze zich tegen een dergelijke beschuldiging verweren, als ze niet eens inzage krijgt in de bewijslast? Nederland slaat door. Beschuldigingen leveren overheidsdienaren blijkbaar bonuspunten op, de bewijzen mogen achterwege blijven. InFocus rapporteert.

Reza Abedini

De media lijken Iran alleen nog in verband te kunnen brengen met de provocaties van zijn president en een onverdraagzame islam. Met des te meer plezier vestigt InFocus daarom de aandacht op de Iraniër Reza Abedini, de man die door het Prins Claus Fonds gekwalificeerd wordt als een van de beste grafisch ontwerpers van zijn land - nee, van de wereld. Tegenover InFocus vertelt de blauwogige Abedini waar zijn ontwerpen over gaan. Niet over de Iraanse politiek - zoals Westerse journalisten tevergeefs hopen - maar over de schatkamer van Iraanse beeldende cultuur: duizenden jaren oud maar springlevend genoeg om ingezet te worden voor een moderne visuele communicatie die wereldwijd furore maakt. Abedini kreeg de hoofdprijs van het Prins Claus Fonds en kwam naar Nederland. *NB: Abedini's affiches tot 4 februari nog te zien in Platform 21 ( www.platform21.com).

De NMO sluit deze uitzending af met een recitatie uit de Koran. Vandaag zal dat zijn hoofdstuk 7 vers 105 t/m 113

*Let op: gewijzigde uitzendtijd!*

Uitzending 14-01-2007 van 13.00 tot 13.30 uur op Nederland 2

Herhaling 20-01-2007 van 10.30 tot 11.00 uur op Nederland 2

Na afloop is de uitzending te bekijken via een stream op onze website.

Deel: ' InFocus NMO TV over kliklijnen en zwarte lijsten '