InfoDjini wijzigt haar bedrijfsnaam en productnaam in InfoRay

Aanzienlijke investering van Mayfield Fund maakt buitenlandse expansie mogelijk

Amsterdam, 21 januari 1999 - InfoDjini, ontwikkelaar van geavanceerde software voor managementinformatiesystemen, heeft haar bedrijfs- en productnaam gewijzigd in InfoRay. De tot nu toe gevoerde naam werd steeds vaker in verband gebracht met de door Sun Microsystems ontwikkelde Jini-software. Aangezien met deze software geen enkele relatie bestaat, is besloten tot de naamswijziging. Ook de softwareproducten van het bedrijf worden nu aangeduid met InfoRay.

Met de InfoRay-software richt het bedrijf zich voornamelijk op business teams (business managers samen met IT- professionals) van grote ondernemingen. Deze gebruikers kunnen dankzij de flexibiliteit van InfoRay in korte tijd hun eigen zakelijke informatiebehoeften opstellen, op hun eigen voorwaarden. Het management kan samen met de IT-professionals het besturingsmodel en de definities opstellen. Op het moment dat de eisen veranderen - bijvoorbeeld door fusies of marktontwikkelingen - wordt het besturingsmodel direct aangepast, waardoor steeds de juiste informatie beschikbaar is voor de gebruiker.

InfoRay is onder de naam InfoDjini in 1994 opgericht door Ronald Tetteroo met steun van KPMG Peat Marwick. Het duurde twee jaar om, in samenwerking met KPMG, in betrekkelijke stilte een eerste versie te ontwikkelen. In augustus 1996 beschikte InfoRay over een product waarmee het bedrijf de markt op kon. In hetzelfde jaar werd een managementteam samengesteld, waarna InfoRay, in 1997, serieus de markt op ging. In 1997 kreeg InfoRay een grote Nederlandse financiële dienstverlener uit de Fortune 500 als klant. Eveneens was 1997 het eerste winstgevende jaar voor InfoRay. De technologie waarop InfoRay in Nederland octrooi.

Voor de oplossingen van InfoRay is, net als voor elk ander zakelijk softwaresysteem, consultancy nodig. Voor haar eerste klanten voorzag InfoRay daar zelf nog in, maar om de vraag aan te kunnen sluit InfoRay overeenkomsten af met toonaangevende software- en systeemintegrators. Deze partners helpen ondernemingen met het creëren van hun eigen bedrijfsmodellen en het implementeren van de producten van InfoRay.

Expansie naar de Verenigde Staten
Voor dit jaar heeft InfoRay verschillende projecten in de planning zowel in Nederland als in de Verenigde Staten. Pilot projecten bij een aantal grote ondernemingen, die in 1998 zijn gestart en op het ogenblik met veel succes draaien, wekken alle vertrouwen dat de doelen die InfoRay zichzelf voor 1999 heeft gesteld zowel realistisch als haalbaar zijn. Teneinde de snelle groei te kunnen financieren heeft InfoRay risicodragend kapitaal aangetrokken van de vooraanstaande Amerikaanse investeringsmaatschappijen het Mayfield Fund, dat eerder investeerde in bedrijven als Compaq en 3Com, en van Advent International. Dit was de op één na grootste investering van Mayfield en de eerste keer dat Mayfield in een Europese onderneming investeerde. In Nederland is kapitaal aangetrokken van Optimix en NesBIC.

Over InfoRay
InfoRay (voorheen InfoDjini) is een onafhankelijke Amerikaans software producent met zijn wortels in Nederland. Het bedrijf heeft sinds november
1998 het hoofdkantoor gevestigd in Cambridge, Massachusetts (USA). InfoRay ontwikkelde de inmiddels gepatenteerde Info X-Ray technologie. Deze flexibele technologie stelt business teams (business managers én IT-professionals) in staat om snel en efficiënt hun besturingsmodel grafisch weer te geven en direct te koppelen aan alle aanwezige databronnen in de organisatie. Hierdoor worden definities eenduidig voor iedere gebruiker: de 'Business Data Portal'; een entreehal naar alle bedrijfsgegevens. Met deze technologie kunnen managers hun informatiewensen snel en flexibel aanpassen aan de zich continu veranderende omgeving. Door het gebruik van de InfoRay-oplossing zijn organisaties in staat aanzienlijke kosten te reduceren terwijl de kwaliteit van hun informatie direct wordt verbeterd. InfoRay heeft 45 werknemers en heeft Fortune 1000 klanten in de Verenigde Staten en Europa. In 1997 bedroeg de omzet van het bedrijf in Nederland 3,2 miljoen gulden en in 1998 12 miljoen gulden.

InfoRay Inc., One Canal Park, Cambridge, MA 02141, Verenigde Staten, Tel.: 1 (617) 250 1400, Fax : 1 (617) 250 1450
InfoRay B.V., Kastanjelaan 4, Postbus 162, 3830 AD Leusden, Nederland, Tel.: +31 (0)33 4950949, Fax : +31 (0)33 4945050 Internet: www.inforay.com

Deel: ' InfoDjini wijzigt haar bedrijfs- en productnaam in InfoRay '