Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Mensen helpen in moeilijke omstandigheden Rode Kruis zoekt in Antwerpen vrijwilligers Dringende Sociale Interventie

De treinramp in Herentals, het zware verkeersongeval in Gierle, de brand in Ravels... zijn slechts enkele voorbeelden van rampen en ongevallen waarbij het Rode Kruis de afgelopen maanden in actie kwam. Bij de grotere rampen verleende het Rode Kruis niet alleen hulp aan de gewonden maar was er ook aandacht voor de psychische beproevingen van alle betrokkenen en hun familieleden.

Om bij een ramp steeds snel en adequaat hulp te kunnen verlenen, heeft het Rode Kruis verspreid in Vlaanderen voldoende opgeleide vrijwilligers nodig. Vandaag is het Rode Kruis in de provincie Antwerpen voor zijn 'Dringende Sociale Interventie' dringend op zoek naar nieuwe 'socias' en 'behandelaars'.

Socias zijn vrijwilligers die bij rampen zorgen voor de psychosociale opvang van de slachtoffers. Hierbij gaat het niet alleen over de rechtstreeks betrokkenen maar ook om hun familieleden. Psychosociale opvang is geen gemakkelijke taak. Het Rode Kruis zoekt daarom mensen die een psychologisch, sociaal of pedagogisch (A1 of universitair) diploma hebben.

Rode Kruis-Antwerpen zoekt ook nieuwe behandelaars. Deze vrijwilligers doen bij een ramp vooral administratief werk. Zij verzamelen alle gegevens over de slachtoffers en noteren alles op lijsten. Bijvoorbeeld: in welk ziekenhuis een slachtoffer werd opgenomen, waar je een familielid of medeslachtoffer kan terugvinden, hoeveel gekwetsten er zijn... Het verwerken van al deze gegevens - soms gaat het om honderden mensen - is een serieuze klus. Daarom is het Rode Kruis voor deze taak op zoek naar mensen die ervaring hebben met administratieve taken of die een opleiding secretariaat hebben gevolgd.

Het Rode Kruis nodigt iedereen die interesse heeft om socia of behandelaar te worden uit op een informatieavond op maandag 24 september in de provinciale zetel van het Rode Kruis, Belgiëlei 34 in 2018 Antwerpen. De informatieavond start om 20 uur en duurt ongeveer twee uur. Je krijgt er informatie over de taak van socias en behandelaars, de opleiding die je hiervoor krijgt en de werking van de dienst 'Dringende Sociale Interventie'. Geïnteresseerden melden hun aanwezigheid even op het nummer 02-645 45 53 of via e-mail: karin.demoor@redcross-fl.be. Voor meer informatie kan je op hetzelfde nummer terecht.

De opleiding voor nieuwe socias vindt plaats in Waasmunster: van 16 tot 18 november en van 14 tot 16 december. Ze is verspreid over 2 weekends, telkens van vrijdagavond tot zondagmiddag. De opleiding voor nieuwe behandelaars start op 16 oktober in Antwerpen en is gespreid over 10 dinsdagavonden van 20 tot 22 uur en 1 zaterdag van 9 tot 17 uur.

Brussel, 12 september 2001

Zoekwoorden: