ING

Amsterdam / Frankfurt , 13 augustus 1999

Grootste acquisitie tot nu toe van een Duitse financiële instelling door een internationale onderneming

ING brengt openbaar bod uit op BHF-Bank AG

ING Groep (ING) wil de in Frankfurt am Main gevestigde Duitse BHF-Bank AG overnemen. Daartoe biedt ING de aandeelhouders van BHF-Bank aan alle nog uitstaande aandelen te verwerven voor een prijs van Euro 45 per aandeel. De Raad van Bestuur van BHF-Bank verwelkomt het bod en beveelt haar aandeelhouders aan hierop in te gaan. De biedingstermijn sluit op 24 september 1999. De geboden prijs per aandeel ligt 32% boven de slotkoers van 12 augustus ( Euro 34,20 Paketthandel Frankfurt). De beurswaarde van BHF-Bank bedraagt ongeveer Euro 3 miljard. ING zal de acquisitie uit eigen middelen financieren. Naar verwachting zal de overname onmiddellijk een positieve invloed op de winst per aandeel van ING hebben.

De overname van de op vijf na grootste beursgenoteerde Duitse zakenbank door ING is tot nu toe de grootste acquisitie door een internationale onderneming in de financiële sector in Duitsland. BHF-Bank zal onder eigen naam als een afzonderlijke vennootschap blijven voortbestaan. De verwerving van de aandelen behoeft de toestemming van de mededingingsautoriteiten en de toezichthouder voor het bankwezen in Duitsland. ING en BHF-Bank hebben sinds september vorig jaar een strategische samenwerking. Met een participatie van 41,8% is ING de grootste aandeelhouder van BHF-Bank.

ING en BHF-Bank vullen elkaar uitstekend aan in de Duitse markt

De combinatie van de activiteiten van ING en BHF-Bank bieden aanzienlijke synergievoordelen. Met de overname van BHF-Bank wil ING haar positie in Duitsland verder versterken in het kader van haar Europa-strategie. ING zal daarbij profiteren van de sterke positie en de expertise van BHF-Bank in Duitsland op het gebied van corporate banking, geld- en kapitaalmarkten en vermogensbeheer voor institutionele en particuliere beleggers. Het strategisch doel van de acquisitie is de uitbouw van de activiteiten op het gebied van corporate en investment banking, vermogensbeheer en private banking in Duitsland.

De wereldwijde marktpositie en financiële kracht van ING stellen BHF-Bank in staat haar cliëntenrelaties doelgericht uit te breiden. In het bijzonder zal BHF-Bank haar marktpositie kunnen versterken door haar relaties te laten profiteren van de ervaring en deskundigheid van ING met betrekking tot wereldwijd relatiebeheer, kapitaalmarkten, beleggingsresearch en internationaal cash management. In ING-verband krijgt BHF-Bank de mogelijkheden om wat betreft haar kernactiviteiten haar marktpositie te verbeteren.

"De activiteiten van BHF-Bank vormen een uitstekende aanvulling op de portefeuille van ING ", zei de heer G.J.A. van der Lugt, voorzitter van de Raad van Bestuur van ING Groep, "Door de verbreding van het productassortiment dat wij bedrijven, institutionele relaties en vermogende particuliere klanten kunnen bieden, scheppen wij de noodzakelijke voorwaarden om onze positie als financiële dienstverlener in Duitsland en Europa verder te versterken."

"De nauwere binding met ING is vooral vanwege de goede geografische aanvulling van de activiteiten zinvol. Wij zijn ervan overtuigd dat dit gunstige vooruitzichten biedt voor een positieve ontwikkeling van BHF-Bank als onderdeel van ING", zei de heer M. Kruse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BHF-Bank.

Deel: ' ING brengt openbaar bod uit op BHF-Bank AG '