Vereniging FME-CWM

visie
* De Euro

onderwijs
* Stichting wil wereld van techniek aantrekkelijk maken AXIS: het roer moet om
Overheid en bedrijfsleven hebben de handen ineen geslagen om de instroom van leerlingen in het technisch onderwijs te stimuleren. Met een budget van veertig miljoen gulden van het Rijk en eenzelfde inleg aan private middelen is het de komende vier jaar aan de stichting AXIS op dat terrein succesvolle initiatieven te ontplooien. Dit jaar start de stichting met een 'nulonderzoek' onder jongeren, maar volgens AXIS-voorzitter drs. A. Kraaijeveld en AXIS-directeur drs. W. van Oosterom ligt het uitgangspunt al vast: het roer moet om, de aanpak moet anders.

Branche
* Investeren in Canada voor voedingsmiddelenmachinebouw Eind november en begin december 1998 bracht FME-CWM sectormanager T. Corporaal op uitnodiging van de Canadese ambassade een bezoek aan Canada om investeringsmogelijkheden voor Nederlandse fabrikanten van voedingsmiddelenmachines en apparaten te onderzoeken.

* De opmerkelijke visie van Delba
'Durf te investeren in het opleiden van jonge mensen' Directeur T. Peters van Delba in Duiven is een bevlogen man. Hij steekt veel energie in het verbeteren van het technisch onderwijs in Nederland en durft te investeren in jonge mensen. Sommige mensen verklaren hem dan voor gek, maar dat deert hem niet. "Als je over vijf jaar een vakman wilt, moet je nu investeren. Een ondernemer moet zich niet steeds verschuilen achter het verhaal dat hij het zo druk heeft."

* FME-CWM Nieuws
De rubriek FME-CWM Nieuws bevat actuele informatie van de Vereniging FME-CWM en de 150 aangesloten brancheverenigingen, platforms en secretariaten.

Reportage
* Festo-directeur Berendse maakt zich grote zorgen Aandacht voor opleiding verslapt alweer
Het van oorsprong Duitse Festo heeft wereldwijd 52 hoofdvestigingen waaronder één in Delft. Allemaal hebben ze het principe 'de lerende organisatie' hoog in het vaandel. Bovendien heeft het bedrijf met Festo Didactic een eigen opleidingsinstituut. Directeur J.A. Berendse maakt zich grote zorgen over het Nederlandse scholingsbeleid. ''Ondanks alles merk ik dat de aandacht voor opleiding alweer in het slop zit. Dat kan rampzalige gevolgen hebben. Als we nu niets doen, worden we over drie jaar aan alle kanten door Oost-Europese landen voorbijgestreefd.''

Kennis
* Een lijmverbinding geeft honderd procent hechting "Zo'n twintig jaar geleden had je nog een compleet kamertje nodig om een computer met toebehoren in te kunnen opbergen. Tegenwoordig is de ruimte van een aktetas voldoende." Lijmtechnoloog P. Beris wil er maar duidelijk mee maken dat producten steeds kleiner worden. De consequentie daarvan is dat traditionele verbindingstechnieken vaker het veld moeten ruimen voor alternatieven. Eén daarvan is het precisie-microlijmen.

Management
* PUM: ook gepensioneerde topambtenaren naar het buitenland De stichting Programma Uitzending Managers (PUM) bestaat twintig jaar. De organisatie, waar zo'n drieduizend senior-adviseurs (gepensioneerde of bijna gepensioneerde managers) staan ingeschreven, is inmiddels actief in meer dan tachtig landen. Jaarlijks worden pakweg twaalfhonderd bedrijven begeleid en geadviseerd. Daarmee is PUM de grootste organisatie op dit gebied ter wereld. PUM gaat haar activiteiten nu verder uitbreiden. Binnenkort worden ook gepensioneerde rijksambtenaren uitgezonden om bedrijven en ministeries in de toetredende landen te helpen bij de voorbereiding op het leven binnen de EU.

Reportage
* Familiebedrijf Smulders heeft al zeshonderd medewerkers Voor staal blijft altijd een markt
De gebroeders Smulders begonnen midden jaren zestig in hun geboorteplaats Gerwen een familiebedrijf. Aan de voet van de 21e eeuw heeft de onderneming al negen vestigingen, onder meer in Portugal en Polen. De bedrijven houden zich bezig met de meest uiteenlopende producten, die één overeenkomst hebben: ze worden gemaakt van staal. "We hebben bewezen geen eendagsvlieg te zijn. Voor staal blijft altijd een markt. Er zijn nog zoveel toepassingen denkbaar", zegt directeur A. Smulder

Sociaal
* FME-CWM introduceert studie-baancontract
Metalektro bindt studenten
De metalektro-industrie heeft de jacht geopend op jong talent. In een poging de instroom van middelbaar en hoog opgeleide technici in de industrie te bevorderen, is in september op voorspraak van FME-CWM een begin gemaakt met het studie-baancontract. Het initiatief is erop gericht goedgeschoolde medewerkers aan te trekken. Via het studie-baancontract krijgen zij het jaar voor ze afstuderen een baangarantie voor een jaar. De verwachtingen zijn hooggespannen, zo bleek bij een ontmoeting met drs. E. Moné en drs. R. Hupez van de afdeling Arbeidsmarkt en Arbeidsverhoudingen bij FME-CWM.

Branche
* VNSI pleit voor overbruggingssubsidie 150 miljoen gulden Scheepsbouw onder zware druk
"De Nederlandse scheepsbouwsector staat onder druk. Tot 2001 is een overbruggingssubsidie van 150 miljoen gulden noodzakelijk", zo meent de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI). Volgens de belangenvereniging dreigt een groot deel van de werven in ons land in de problemen te komen door de heropleving van de scheepsbouwsubsidies in Europa. "We kunnen tegen iedereen op. Maar dan moeten we wel met gelijke wapens kunnen strijden", zegt VNSI-voorzitter, M. Busker.

profiel
* De rubriek ProfielStaaltjes geeft ruimte aan actuele informatie van de circa 2.500 ondernemingen die bij de Vereniging FME-CWM zijn aangesloten.

On-line bestelformulier: Bestel deze Metalektro Profiel.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail com@fme.nl

Deel: ' Inhoudsopgave 'Metalektro Profiel' januari 1999 '