Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven

Bredewater 8 Postbus 7259 2701 AG Zoetermeer Tel. (079) 352 30 00 Fax (079) 351 54 78 E-mail: colo@colo.nl

Intechnium, SOM en VEV fuseren tot Kenteq

Woerden Nijkerk, 14 februari 2003
Op 14 februari 2003 fuseerden Intechnium, SOM en VEV tot Kenteq. Na anderhalf jaar voorbereiding zijn de definitieve handtekeningen gezet en gaan drie gerenommeerde kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven in de bedrijfstakken installatietechniek, metalektro, elektrotechniek en ICT samen en vormen een nieuw kenniscentrum voor techniek met de naam Kenteq.

Nieuwe organisatie

Door de fusie ontstaat een kennis- en adviescentrum, dat zijn activiteiten richt op de loopbaanontwikkeling van mensen in de techniek. Kenteq biedt actuele kennis aan in de vakgebieden distributietechniek, elektrotechniek, informatie- en communicatietechnologie, koudetechniek, metaal, installatietechniek en werktuigbouwkunde. Producten en diensten zoals erkenning van leerbedrijven, leerlingbegeleiding, cursussen, examens, kwalificatiestructuur en uitgifte van boeken en multimedia blijven speerpunten.

Kenteq is werkzaam voor bijna 18.000 erkende leerbedrijven in onder andere de branches installatietechniek, metaal en elektrotechniek. In deze bedrijven leiden rocs samen met Kenteq ruim 55.000 leerlingen op in één van de 160 verschillende beroepsopleidingen. Deze variëren van niveau 1 t/m 4 (van assistent-monteur tot en met technicus). Als erkende exameninstelling neemt Kenteq 18.600 praktijkexamens per jaar af.
Uit een aanbod van 200 verschillende cursussen kiezen jaarlijks 25.000 vakmensen een cursus die hen bijschoolt in de nieuwste technieken. Daarnaast zet Kenteq 400.000 titels af die het leer-/werktraject ondersteunen.

Verhuizing
Om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn, zal Kenteq zich vestigen in één hoofdkantoor en vier regiokantoren. Deze regionalisering is tot stand gekomen nadat onderzoek plaatsvond naar de concentratie van klanten die door de nieuwe organisatie worden bediend. Klantgerichtheid is één van de speerpunten in het beleid. Het zo dicht mogelijk bij de klant staan, ook fysiek, is één van de uitgangspunten. Eind vorig jaar koos men als vestigingslocaties voor Hilversum, Hengelo, Best en Schiedam, waarbij in Hilversum zowel het hoofdkantoor als één van de regiokantoren wordt gehuisvest. Het grafisch bedrijf, dat onderdeel uitmaakt van VEV, verhuist naar een andere locatie in Nijkerk. De gebouwen in Woerden en de grond en het gebouw in Nijkerk worden verkocht.
Het totaal aantal werknemers verdeeld over hoofdkantoor en regiokantoren bedraagt ongeveer 400 personen. Dat is minder dan de huidige totale bezetting, maar van gedwongen ontslag is geen sprake. Voor de werknemers, die om verschillende redenen niet mee overgaan naar de nieuwe organisatie, is een sociaal plan opgesteld.

Deze pagina is vernieuwd op 18 februari 2003. Vragen of opmerkingen over de site? Stuur ons een e-mail.
© Colo 2003. Gebruik van gegevens en teksten is met bronvermelding vrijelijk toegestaan. Commercieel gebruik van deze gegevens is niet toegestaan.

Colo is de vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven. Met en namens de leden behartigt Colo de belangen van het bedrijfsleven in het beroepsonderwijs.

Deel: ' Intechnium, SOM en VEV fuseren tot Kenteq '