Intel introduceert nieuwe mobile Pentium® II processors en mobile Celeron(tm) processors voor krachtige draagbare PC's en laaggeprijsde notebooks

Eerste nieuwe mobile Pentium II processor met geïntegreerde Level 2 cache en eerste Intel Celeron processors voor het nieuwe marktsegment van laaggeprijsde mobiele PC's

Rotterdam, 26 januari 1999 - Intel introduceert een reeks nieuwe processors die speciaal zijn ontworpen voor gebruik in krachtige draagbare PC's en laaggeprijsde notebooks. De nieuwe Intel mobile Pentium® II processors 333 en 366 MHz zijn de eerste Pentium II processors die zijn geproduceerd uit één enkele siliciumplak (de 'die'). Dit biedt mobiele gebruikers een hoger prestatieniveau, een lagere energieopname en kleinere afmetingen. Intel introduceert tevens de eerste Intel mobile Celeron(tm) processor met snelheden van 266 en 300 MHz. Deze processors bieden een aanzienlijke prestatieverbetering voor de snel groeiende markt voor laaggeprijsde mobiele PC's.

De nieuwe mobile Pentium II processor 366 MHz biedt een prestatieniveau dat tot twee maal hoger ligt dan de snelste mobiele processor die een jaar geleden beschikbaar was. De nieuwe Intel mobile Pentium II processors beschikken over 256 Kb Level 2 cache, dat geïntegreerd is op de chip. Deze integratie van de processor en de cache resulteert in een data-overdrachtssnelheid die drie maal zo hoog ligt als bij processors waarbij de cache niet geïntegreerd is. Daarnaast heeft Intel de behuizing van mobiele processors verder ontwikkeld met de nieuwe, dunnere en lichtere Ball Grid Array (BGA). Dankzij de BGA-behuizing, die minder dan 2,5 mm dik en zeer licht is, kan Intel's P6-microarchitectuur nu ook toegepast worden in de dunste en lichtste mobile PC's en mini-notebooks.

"Intel loopt al jaren voorop bij de ontwikkeling van innovatieve technieken en krachtige, energiezuinige microprocessors voor mobiele PC's," vertelt Robert Jecmen, vice president, Intel Architecture Group en general manager, Mobile and Handheld Products Group. "Dankzij de integratie van de processor en de cache, en de nieuwe BGA-behuizing kunnen gebruikers van mobiele PC's profiteren van kleinere, lichtere systemen met een zeer hoog prestatieniveau en een lage energieopname."

Verbeteringen in de mobile Pentium II-processorreeks De Pentium II processor voorziet in het prestatieniveau dat organisaties nodig hebben voor een uiteenlopende reeks kantoor-, multimedia- en Internet-applicaties. Naast de nieuwe mobile Pentium II processors op 333 en
366 MHz, heeft Intel haar bestaande reeks 266- en 300 MHz-processors uitgebreid met de mobile Pentium II processor 266PE MHz en 300PE MHz, die nu beschikken over 256 Kb geïntegreerde Level 2 cache.

Dankzij deze integratie nemen de nieuwe mobile Pentium II processors bij dezelfde kloksnelheid 15 procent minder energie op dan de voorgaande versies. De Pentium II processor 366 MHz neemt ongeveer evenveel energie op als de huidige 300 MHz versie, hetgeen resulteert in een hoger prestatieniveau zonder dat de gebruiksduur van de batterij in het geding komt. De mobile Pentium II processor 366 MHz gebruikt ongeveer 7* watt bij het draaien van standaard applicaties, en ondersteunt Intel's Quick Start-technologie. Deze technologie kan de energieopname reduceren tot 0,4 watt wanneer de mobiele PC inactief is, waarmee de gebruiksduur van de batterij aanzienlijk wordt verlengd.

De mobile Pentium II processor 366 MHz met 256 K geïntegreerde level 2 cache werkt op een interne spanning van 1,6 volt. Deze nieuwe processor biedt een tot 27* procent hoger prestatieniveau dan de mobile Pentium II processor 300 MHz van de vorige generatie, terwijl de energieopname op hetzelfde niveau is gebleven. De mobile Pentium II processor 333 MHz met geïntegreerde level 2 cache biedt een tot 20* procent hoger prestatieniveau dan de vorige 300 MHz-versie, en gebruikt minder energie.

De mobile Pentium II processors met geïntegreerde cache zijn per direct verkrijgbaar in de nieuwe BGA-versie, en in de reeds bestaande mini-cartridge of als Intel Mobile Module. Bij een afname van minimaal 1.000 stuks zijn de stuksprijzen van de BGA-versies van de 266PE, de 300PE, de 333 en de 366 MHz mobile Pentium II processors respectievelijk: $ 187, $ 321, $
465 en $ 696.

Intel Celeron processor voor onderweg
De Intel mobile Celeron processor biedt zowel consumenten als ondernemingen het voordeel van mobiliteit in combinatie met een uitstekend prestatievermogen en een aantrekkelijke prijs. Mobile PC's met een Celeron processor zijn geschikt voor alle mogelijke toepassingen, van Internet tot educatieve programma's en interactieve games. Ze vormen een voordelige, draagbare oplossing voor wie een additionele PC zoekt voor bijvoorbeeld thuisgebruik, of voor studenten. Systemen met een mobile Celeron processor bieden een prestatieniveau dat voorheen alleen beschikbaar was in kostbare notebooks.

De mobile Celeron processors op 266 en 300 MHz zijn gebaseerd op de P6-microarchitectuur en zijn voorzien van een geïntegreerde Level 2 cache van 128 K. De 300 MHz Intel mobile Celeron biedt een prestatieverhoging van
58* procent ten opzichte van de huidige 300 MHz mobile Pentium processor met prestatieverbetering van 56* procent ten opzichte van een vergelijkbare mobile Pentium processor met MMX-technologie.

De mobile Celeron processors profiteren van dezelfde energiebesparende technologie als de Pentium II processors. De mobile Celeron processors op
266 en 300 MHz werken met een interne spanning van 1,6 volt en verbruiken respectievelijk 7,0 en 7,7 watt. Beschikbaar in BGA of als Intel Mobile Module, bedragen de stuksprijzen van de 266 en 300 MHz Intel mobile Celeron processors bij een afname van minimaal 1.000 stuks respectievelijk $ 106 en $ 187.

Intel introduceert tevens de laaggeprijsde 440DX chipset, die speciaal is ontwikkeld voor mobile Celeron-systemen. De prijs van de 440DX-chipset bedraagt bij een afname van minimaal 1.000 stuks $ 172 per stuk voor de 266 MHz versie en $ 253 per stuk voor de 300 MHz-versie.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.

Deel: ' Intel introduceert nieuwe processors voor PC's en notebooks '