Intel lanceert Pentium® 4 processor op 2GHz

Op de Pentium 4 processor gebaseerde PC's bereiken nieuw prestatieniveau, bieden meer platformkeuze en krijgen support van de industrie

Nieuwegein, 27 augustus 2001 - Intel introduceert vandaag de Intel® Pentium® 4 processor op 2GHz - twee miljard cycli per seconde - waarmee een belangrijke technologiemijlpaal wordt gepasseerd. Hierdoor kunnen PC's beter tegemoetkomen aan de groeiende behoeften van gebruikers, vandaag en in de toekomst. Computerproducenten wereldwijd hebben vandaag systemen gelanceerd die gebaseerd zijn op de nieuwe Pentium 4 processor en op andere Intel-technologieën.

"De snelle ontwikkeling van de technologie en de support van de industrie voor de Pentium 4 processor weerspiegelt de kracht van de onderliggende architectuur en de groeimogelijkheden om te kunnen voldoen aan nieuwe en evoluerende eisen ten aanzien van PC-gebruik," zegt Louis Burns, vice president en general manager van de Intel Desktop Platforms Group. "De combinatie van processor- en platform-technologieën van Intel, en de innovatie binnen de industrie legt het fundament voor de volgende 10 jaar van PC-automatisering."

Intel en meer dan 40 software-ontwikkelaars en computerproducenten hebben een reeks nieuwe applicaties en producten - zowel voor consumenten als zakelijke gebruikers - gedemonstreerd die geoptimaliseerd zijn voor de Pentium 4 processor. Andere belangrijke belangrijke elementen van het Intel-platform zijn de huidige, krachtige 850 chipset en de goedkope 845 chipset die binnenkort op de markt komt. Deze chipsets maken voor vrijwel alle prijsklassen Pentium 4 processorprestaties mogelijk. Hierdoor kunnen producenten een diversiteit aan Pentium 4 processor gebaseerde systemen aanbieden, van geavanceerde configuraties tot systemen onder f 2000,-.

"De ervaring van de PC-industrie over de jaren is dat het PC-gebruik evolueert en dat er nieuwe applicaties ontstaan," zegt Burns. "Innovatie is soms moeilijk te voorspellen, maar het is essentieel voor onze industrie om toekomstgerichte platformarchitecturen te realiseren die deze nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. De Pentium 4 is daar een voorbeeld van."

Pentium 4 processorgebaseerde systemen zijn ontworpen om te voorzien in de behoeften van een breed scala aan gebruikers. Voor consumenten zijn Pentium 4 processorsystemen perfect voor het maken en uitwisselen van digitale media, en bieden maximale prestaties voor de verwerking van digitale video en audio, het weergeven van 3-D graphics en het benutten van de meest recente Internettechnologieën. Voor zakelijke gebruikers biedt de Pentium 4 processor een hogere productiviteit en betere mogelijkheden voor samenwerking, alsmede een levensduur van het systeem en een rendement dat nodig is om zowel vandaag als in de toekomst concurrentievoordeel te behalen. Tevens biedt de Pentium 4 processor de prestaties die nodig zijn voor de volgende generatie software-applicaties en Internetinnovaties.

's Werelds snelste desktop microprocessor
Systemen die gebaseerd zijn op de Intel Pentium 4 op 2GHz kunnen digitale media tot 81 procent sneller creëren en uitwisselen, vergeleken met een Pentium III processor op 1GHz. De Pentium 4 processor op 2GHz stelt zakelijke gebruikers in staat om hun productiviteit met meer dan 50 procent te verhogen vergeleken met een Pentium III op 1GHz, met name in multitasking-omgevingen waar achtergrondtaken zoals controle op virussen, versleuteling en bestandscompressie de werklast van de processor verhogen.

Platformen die zijn gebaseerd op de Intel Pentium 4 processor op 2GHz maken gebruik van vele van Intel's meest recente technologieën, waaronder de krachtige 850 chipset. De twee RDRAM geheugenbanken van de Intel 850 chipset vullen de 400MHz systeembus van de Pentium 4 processor aan en maken snelheden mogelijk tot 3,2 gigabyte per seconde. Voor computerproducenten en systeemintegrators heeft Intel tevens de beschikbaarheid aangekondigd van twee desktop-moederborden. Het 'ATX' Intel Desktop Board D850MV en het kleinere 'Micro-ATX' Intel Desktop Board D850MD.

Ook heeft Intel een preview gegeven van de 845 chipset. Het nieuwe SDRAM-gebaseerde 845-platform zal belangrijke kostenbesparingen mogelijk maken en meer keuze bieden voor gebruikers. Hiermee kan een hoogvolume platform voor bedrijven worden gecreëerd.

De Pentium 4 processor op 2GHz is 's werelds snelste desktop-processor, volgens de SPEC CPU 2000 benchmark. De Pentium 4 processor op 2GHz biedt 's werelds hoogste desktop-processor-score volgens SPECint_base2000, met een score van 640. Daarnaast biedt de Pentium 4 processor op 2GHz een SPECfp_base2000 score van 704. Meer informatie over de prestaties van de Pentium 4 processor is te vinden op http://www.intel.com/procs/perf.

Prijzen en beschikbaarheid
De Pentium 4 processor op 2GHz wordt geproduceerd met behulp van Intel's hoogvolume 0,18 micron procestechnologie en is vanaf heden beschikbaar. De prijs van de 2GHz-versie bedraagt $562 per stuk, bij afname van 1000 stuks. Intel heeft tevens een 1,9GHz-versie gelanceerd met een prijs van $375. Intel levert individueel verpakte Pentium 4 processors tot en met 2GHz aan distributeurs en systeembouwers wereldwijd.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.

Deel: ' Intel lanceert Pentium® 4 processor op 2GHz '