Intel maakt strategie voor webapparaten bekend

Software voor beheer van apparaten, servicepakketten en een reeks van apparaten onder het Intel-merk

Nieuwegein, 5 januari 2000 - Intel heeft zijn strategie bekend gemaakt voor de ontwikkeling van een familie van webapparaten webapparaten ten behoeve vanvoor de consumenten. Het betreft het bieden van drie belangrijke onderdelen - mogelijkheden voor het beheer van apparaten, bouwstenen in de vorm van servicepakketten en een reeks webapparaten met het Intel-merk - aan telecom-operators operators en service providers die deze apparaten aan hun klanten kunnen aanbieden.

"We zien grote zakelijke mogelijkheden om Internetdiensten toegankelijk te maken via nieuwe apparaten voor thuisgebruik," zegt Claude Leglise, vice president Intel Architecture Busines Group en general manager van de Home Products Group. "Onze strategie is gericht op het aan telecom-operators en service providers leveren van een rendabel platform waarop zij hun services kunnen aanbieden, waaronder het op afstand beheren van deze apparaten. We helpen consumenten graag met een snelle en eenvoudige manier om toegang te krijgen tot nieuwe Internetdiensten."

Aanbod met meerdere facetten
Intel werkt aan de ontwikkeling van een reeks webproducten onder het eigen merk. Service providers kunnen deze apparaten gebruiken voor het aanbieden van nieuwe consumentendiensten. De eerste van deze producten, die naar verwachting medio 2000 op de markt komen, zullen Internettoegang integreren met telefonievoorzieningen zoals gesprekbeheer en unified messaging.

Intel heeft een overeenkomst getekend met Telcordia Technologies (voorheen Bellcore) die voorziet in het optreden van Telcordia als Intels aanbieder van telefoniediensten voor de webapparaten. Telcordia zal de telefoniefunctionaliteit uitbreiden, onder andere met intelligente faciliteiten voor gesprekbeheer. Intel werkt tevens samen met Lucent Technologies aan een unified messaging-oplossing voor service providers. Toekomstige producten zullen tevens retailers in staat stellen om consumenten e-commerce-diensten aan te bieden.

Intel heeft het voornemen om service providers te helpen met de ontwikkeling van hun service-aanbod. In dit kader zal Intel samenwerken met andere bedrijven die applicaties en content kunnen leveren voor de Intel-webapparaten. Intel heeft daartoe een overeenkomst getekend met InfoSpace, een toonaangevend bedrijf dat actief is op het gebied van Internet-infrastructuur, om een breed scala aan communicatie-, e-commerce- en portaal-diensten mogelijk te maken die klanten van Intel onder hun eigen naam kunnen gaan aanbieden.

Daarnaast is Intel van plan om service- en telecom-providers te voorzien van serversoftware, gebaseerd op standaard beheertechnologie, voor rendabele support-op-afstand van de webapparaten en andere apparatuur voor Internettoegang.

Wereldwijde ondersteuning
Intel werkt reeds samen met telecom-operators, Internet service providers (ISP's) en e-commerce retailers wereldwijd om in 2000 nieuwe diensten op basis van het webapparatuurplatform te gaan aanbieden. Tot deze providers behoren NEC's BIGLOBE in Japan en LASER-Galeries Lafayette Group in Frankrijk.

NEC, die de ontwikkeling van Intels webapparaten voor de Japanse markt ondersteunt, verwacht medio 2000 deze producten te kunnen verkopen aan banken en applicatie-service providers als een financiële terminal en als een terminal voor thuis. NEC richt zich op het werven van nieuwe Internet-gebruikers met deze combinatie van webapparaten en nieuwe diensten.

LASER-Galeries Lafayette Group heeft gekozen voor Intels webapparaten om gepersonaliseerde e-commerce-diensten aan te bieden in Europa. LASER deze apparaten zal medio 2000 op de markt brengen in samenwerking met diverse retail-bedrijven en dienstverleners.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.

Deel: ' Intel maakt strategie voor webapparaten bekend '