Intel sluit samenwerkingsovereenkomst met PictureTel en investeert 30,5 miljoen dollar

Samenwerking leidt tot nieuwe oplossingen en producten voor videoconferencing

Rotterdam, 19 januari 1999 - Intel en PictureTel maken bekend dat zij een samenwerking zijn aangegaan op het gebied van productontwikkeling en distributie, met als doel om het wereldwijde gebruik van videoconferentiesystemen te bevorderen. Daarnaast zal Intel 30,5 miljoen dollar in PictureTel investeren. Door de combinatie van de mogelijkheden van beide bedrijven - de ontwikkeling van geavanceerde PC-technologie en innovatieve visuele werkgroepapplicaties -, wordt het mogelijk om kwalitatief hoogwaardige PC-oplossingen te ontwikkelen, die voorzien in uiteenlopende communicatiebehoeften. Voorts kunnen gebruikers over de hele wereld hierdoor gemakkelijker toegang krijgen tot services en ondersteuning. De gezamenlijk ontwikkelde producten zullen intensief gebruikmaken van nieuwe technieken, zoals de volgende generatie Internet, breedbandtransmissie, kabelmodems en xDSL. De bedrijven verwachten dat deze samenwerking zal resulteren in een actievere en meer concurrerende markt voor videoconferentie-systemen, waarbinnen producten en onderdelen via meer verkoopkanalen gedistribueerd kunnen worden.

Als onderdeel van de overeenkomst verleent Intel aan PictureTel distributierechten voor het Intel ProShare Video System 500, alsmede de exclusieve wereldwijde rechten voor de distributie en verkoop van het Intel TeamStation System. Naast haar expertise op het gebied van de distribueren, verkopen en marketing van producten voor videoconferenties, zal PictureTel haar volledige reeks van diensten voor deze beide producten beschikbaar stellen. De Intel-producten vormen een uitbreiding op PictureTel's bestaande productlijn van videoconferentiesystemen voor werkgroepen en de desktop.

Intel en PictureTel zijn eveneens overeengekomen om gezamenlijk producten voor videoconferenties en werkgroepen te gaan ontwikkelen, die gebaseerd zullen zijn op een gemeenschappelijk technologie-platform. Dit gemeenschappelijke platform zal de basis gaan vormen voor toekomstige producten, die beschikken over uitgebreide communicatie- en multimediamogelijkheden, zoals samenwerking over lokale netwerken, 'streaming' audio en video en real-time conferenties. De eerste resultaten van deze gezamenlijke ontwikkelinspanningen zullen naar verwachting in het jaar 2000 beschikbaar komen. Deze toekomstige producten, die op uiteenlopende netwerken zoals IP, ISDN en ATM zullen functioneren, vormen een uitbreiding van PictureTel's bestaande productlijn en zullen onder de merknaam PictureTel op de markt worden gebracht. Intel zal de uit de samenwerking voortvloeiende componenten ook andere fabrikanten en integrators ter beschikking stellen.

"Door de reikwijdte van PictureTel's wereldwijde distributie- en servicenetwerk verwachten wij een belangrijke wereldwijde toename in het gebruik van videoconferentieproducten voor de PC," zegt Gerhard H. Parker, executive vice-president van Intel en algemeen manager van de New Business Group. "We zijn verheugd dat een toonaangevend aanbieder van visuele werkgroepapplicaties de PC-architectuur kiest als basis voor nieuwe oplossingen voor videoconferenties."

"De combinatie van Intels toonaangevende PC-technologie en PictureTel's wereldwijde leiderschap in visuele werkgroeptoepassingen zal het gebruik van videoconferenties in het nieuwe millennium doen toenemen," verklaart Bruce R. Bond, voorzitter en CEO van PictureTel. "Door gezamenlijk nieuwe producten en marktsegmenten te ontwikkelen, kunnen we de oplossingen leveren waarmee klanten over de hele wereld in staat worden gesteld om visuele werkgroepapplicaties binnen hun bedrijfskritische activiteiten toe te gaan passen en daardoor hun bedrijven productiever te maken."

Intel TeamStation System
Het Intel TeamStation System is een werkstation voor gebruik in conferentieruimtes, dat video-conferenties, Internet-toegang, toegang tot bedrijfsnetwerken en PC-toepassingen in één systeem combineert. Het Intel TeamStation is gebaseerd op de Intel Pentium® II-processor en is daardoor een volledig en snel systeem dat de productiviteit in conferentieruimten kan verbeteren. De adviesprijs van het Intel TeamStation System met een 128 Kbps-verbinding bedraagt 9.999 dollar. De adviesprijs van een systeem met een 384 Kbps-verbinding bedraagt 12.999 dollar.

Intel ProShare Video System 500
Het Intel ProShare Video System 500 is videoconferentiesysteem voor desktop-PC's. Met een adviesprijs van 799 dollar biedt dit systeem een zeer hoge audio- en videokwaliteit over zowel ISDN- als LAN-verbindingen. Het beschikt tevens over geïntegreerde mogelijkheden voor het gezamenlijk gebruik van gegevens en toepassingen.

Over PictureTel
PictureTel Corporation is een toonaangevend bedrijf op het gebied van de ontwikkeling, productie en marketing van een volledige reeks visuele en auditieve werkgroepoplossingen. De systemen van het bedrijf komen tegemoet aan de behoefte tot samenwerking van de desktop tot in de directiekamer. PictureTel levert ook servers voor netwerkconferenties en een veelomvattend portfolio van bedrijfsservices. PictureTel werkgroepproducten en services elimineren de barrières die door afstand worden opgeworpen en maken mensen 'Anywhere Now'(tm). Meer informatie over PictureTel is te vinden op: http://www.picturetel.com/.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en
communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.

Deel: ' Intel sluit samenwerkingsovereenkomst met PictureTel '