Intergraph versterkt positie op engineering markt

Overname van INtools , nieuwe SmartSolutions software met AspenTech en alliantie met debis Systemhaus bevestigen leidende rol Intergraph

Hoofddorp, 8 februari 1999 - Intergraph Corporation heeft op de DaratechPlant '99 Conferentie in Houston uitgepakt met een aantal belangrijke aankondigingen voor de Engineering-markt. Allereerst werd de overname bekend gemaakt van PID,leverancier van INtools, software voor ontwerp, bouw en onderhoud van instrumentatiesystemen voor de procesindustrie. Samen met AspenTech introduceerde Intergraph verder de eerste echt geïntegreerde oplossing voor de gehele plant life cycle: SmartSolutions for Front-End Engineering en Design (FEED). Tenslotte werd ook een alliantie met debis Systemhaus aangekondigd, eveneens bedoeld om tot een maximale integratie te komen van de oplossingen van beide bedrijven. De aankondigingen onderstrepen nog eens dat het Intergraph ernst is met haar streven om het aanbod van front-end engineering en design-oplossingen en back-end oplossingen voor plant owners/operators substantieel te versterken.

Overname van INtools-leverancier PID

De overname van Process Instrumentation Design & Software Industries (PID) betekent dat Intergraph nu met onmiddellijke ingang de INtools softwareoplossingen kan aanbieden aan haar klanten. De INtools instrumentation design and engineering software suite omvat geïntegreerde modules voor instrument indices, specificaties, procesgegevens, berekeningen, bedrading, loop drawings, hook-ups, calibratie en onderhoud. De software is zeer succesvol, onder meer dankzij de eenvoudige grafische interface en de grondige controle op consistentie van data en ontwerp, resulterend in minder fouten en hogere nauwkeurigheid. De software maakt gebruik van de databases van onder meer Oracle en Microsoft en kan data uitwisselen met tal van andere systemen, waaronder Intergraph Plant Design System (PDS) en SAP R/3. Intergraph blijft overigens haar eigen product op dit gebied, Instrument Data Manager (IDM), leveren en ondersteunen.

PID, opgericht in 1973, maakt met name de laatste jaren een onstuimige groei door. Oprichter en CEO Eddie Singer blijft als consultant werkzaam voor Intergraph, om Intergraphs groei in de wereldwijde plant owner/operator markt te blijven vergroten.

SmartSolutions for Front-End Engineering and Design Samen met AspenTech kondigde Intergraph de introductie aan van hun eerste gezamenlijke oplossing voor de process plant life cycle. De eerste versie van SmartSolutions maakt het mogelijk dat alle relevante process design- en simulatiegegevens vanuit Aspen Zyqad 10.1 ingelezen en gebruikt kunnen worden in Intergraph SmartPlant P&ID 1.0. Ook kunnen Aspen Zyqad process flow diagrammen (PFD's) gebruikt worden in de Intergraph Instrument Data Manager (IDM) en de Intergraph Plant Design System (PDS) 6.4 P&ID module. Vanaf het begin van de samenwerking, in april 1998, was AspenTech vooral verantwoordelijk voor de ontwikkeling op het gebied van process design, operations en exploitatie van de productiefaciliteiten (manufacturing plants). Intergraph werkte aan het deel van de oplossingen gericht op conceptueel en gedetailleerd ontwerp, bouw en onderhoud, en op het beheer van de productiefaciliteiten. Zo voegen ze extra waarde toe voor ingenieursbureaus en owner/operators van productiefaciliteiten, vooral op het gebied van verbetering van werkprocessen, consistentie en hergebruik van data. Owner/operators kunnen hierdoor al in de ontwerpfase de prestaties van hun faciliteit (plant) verhogen en de kosten van ontwerp, bouw en productie verlagen. Vanaf de zomer zullen ook de look & feel van afbeeldingen en diagrammen in beide systemen consistent zijn. Voor het delen van gegevens binnen de gehele onderneming kunnen gebruikers ook met Intergraph SmartPlant Explorer 3.0 toegang hebben tot zowel Aspen Zyqad data als tot SmartPlant P&ID, PDS P&ID en IDM data en documenten. Aspen Zyqad is een geïntegreerde multi-user omgeving om process data en kennis gedurende de gehele engineering-levenscyclus van een proces op te slaan, te delen en te verwerken.

Intergraph SmartPlant P&ID is een geïntegreerde data centrische ontwerpoplossing, gebaseerd op 'rules', om intelligente Piping en Instrumentation Diagrammen (P&ID) te creëren en tegelijkertijd de database te voorzien van relevante data voor de plant life cycle.

Alliantie met debis Systemhaus

Binnen hetzelfde streven naar maximale integratie van oplossingen voor de process plant cycle heeft Intergraph een vergaande samenwerking aangekondigd met debis Systemhaus. De partners zullen debis'MARIAN materials management software integreren met de diverse Intergraph oplossingen zoals PDS, SmartPlant en AIM. Om optimale functionaliteit te kunnen garanderen zullen beide bedrijven tijdens de ontwikkeling ook nauw samenwerken met plant owner/operators en engineering- en bouwbedrijven. De softwareoplossingen, gekoppeld aan de consulting- , implementatie- en operationele services van beide ondernemingen resulteert in een duidelijk concurrentievoordeel voor de eindgebruikers. debis Systemhaus is een onderdeel van de DaimlerChrysler Group en de grootste IT dienstverlener van Duitsland.

Intergraph Corporation

Intergraph Corporation (https://www.intergraph.com/nederland ) levert complete software-oplossingen op het gebied van Engineering en Geografische Informatiesystemen (GIS), voor de procesindustrie, de bouw-, energie-, telecom- en transportsector en lokale en nationale overheden.

Intergraph biedt haar klanten software, hardware, ondersteuning, training en advies. Met ruim dertig jaar ervaring op het gebied van interactieve grafische oplossingen, wordt Intergraph door analisten gezien als marktleider in deze sectoren. Intergraphs software-oplossingen voor de proces-industrie bestaan o.a. uit het Plant Design System™ (PDS), SmartPlant™ en Notia™ data warehouse.

Voor meer persinformatie:

Intergraph Benelux B.V. Lammers van Toorenburg PR

Edith Vos Ward van Beek / Francine Loos

tel: 023 5666 666 tel: 030 6565 070

e-mail: evos@ingr.com e-mail: ward@lvtpr.nl / francine@lvtpr.nl

Deel: ' Intergraph versterkt positie op engineering markt '