=============

Internationaal openluchtconcert van stadstrompetters in Zutphen

Op 25 juli a.s. is de middeleeuwse Zaadmarkt, aan de voet van de Drogenapstoren in Zutphen het toneel van twee openluchtconcerten van stadstrompetters uit diverse Nederlandse, Duitse, Poolse en Estische Hanzesteden. Met de concerten eert Zutphen stadstrompetter Thonis van Grol die exact 444 jaar geleden leefde in de Drogenapstoren. Hij blies hoog van deze toren alarm als de vijand in aantocht was. In vredige tijden speelde hij de boventoon bij tal van festiviteiten als stadsmuzikant. Levensgenieter Thonis van Grol liet het zich goed smaken. In de volksmond kreeg Thonis daarom al spoedig de bijnaam Drogenap. Deze bijnaam leeft nog altijd voort in de naam van de grootste vestingtoren van Zutphen, de 555-jarige Drogenapstoren. Had Drogenap in de middeleeuwen alleen een trompet, tegenwoordig beschikt hij over de modernste communicatiemiddelen. Op de internetsite https://www.drogenap.nl is in het Nederlands, Engels, Duits, Frans en zelfs Zuid Afrikaans nadere informatie te vinden over Thonis en zijn Jaar van Drogenap.

Om de herinnering aan de historische figuur Drogenap levend te houden worden op zondag 25 juli a.s. om 15.00 en 20.30 uur op de Zaadmarkt twee speciale openluchtconcerten gegeven in een prachtige historische omgeving . Er worden beroemde composities uitgevoerd uit de periodes 1444, 1555, 1666, 1777, 1888. Omdat de twintigste eeuw veel bekende blaasmuziek heeft opgeleverd, wordt hiervan een potpourri uitgevoerd. De Zwolse componist Rik Elings heeft speciaal voor 1999, het Jaar van Drogenap, de Drogenapsuite gecomponeerd. Dit wordt het slotstuk van het concert. De muzikale leiding is in handen van een van Drogenaps' muzikale erfgenamen, trompetter/dirigent Hans de Wilde uit Zutphen.

De concerten zijn gratis bij te wonen, mede dankzij bijdragen van de gemeente Zutphen, Promotie Zutphen, VVV Zutphen, VSB-fonds, Cultuurfonds BNG, Anjerfonds, Grolsch, Vrumona, Rabobank Berkel-IJssel, Groep Midden Betuwe, Westerbeek Communicatie Advies, www.prolink.nl en www.focus-in.nl.

Op 25 juli, de dag van het concert van Stadstrompetters, wordt onder de Drogenapstoren een speciale expositie geopend. Ongeveer vijftien naïeve kunstenaars uit Nederland, Roemenie, Verenigde Staten en Japan hebben zich laten inspireren door het Jaar van Drogenap en de historische figuur Drogenap. Ongeveer twintig schilderijen zijn die dag gratis te bekijken. Van 27 juli t/m 12 september is de expositie te bekijken in het nieuwe Stadhuis van Zutphen. De expositie is een initiatief van Galerie Naïeve kunst in Zutphen.

Daarmee is het Jaar van Drogenap nog niet compleet. Op 19 09 1999 om 19 uur 09 wordt nabij de Drogenapstoren een standbeeld van Thonis Drogenap onthuld. Het beeld is gemaakt door beeldend kunstenaar Oscar Rambonnet uit Dieren. Met de onthulling maakt de historische trompetter Drogenap weer permanent deel uit van het straatbeeld van Zutphen. Het zal zelfs mogelijk zijn om in de huid van Drogenap te kruipen en je weer in de middeleeuwen te wanen.

Nadere informatie over het Jaar van Drogenap is verkrijgbaar via VVV-Zutphen, tel. 0900-2692888 (75 ct/min) of internet: https://www.drogenap.nl.

Deel: ' Internationaal openluchtconcert stadstrompetters in Zutphen '