Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction

Persbericht Trimbos-instituut

NIEUWS UIT DE INTERNATIONALE CONFERENTIE CLUB HEALTH 2000

Utrecht, 10 november 1999. Vandaag gaat de internationale conferentie Club Health 2000 over Uitgaan, Drugs en Gezondheid van start in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. De conferentie is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de programma's en activiteiten, die in verschillende landen worden ondernomen om het uitgaanspubliek te informeren over de gezondheidsrisico's die ze tijdens de weekends en op vakantie lopen.

Er wordt in verschillende landen binnen en buiten Europa onderzoek gedaan naar nieuwe manieren voor alcohol- en drugspreventie in uitgaansgelegenheden en maatregelen om uiteenlopende andere gezondheidsrisico's als seksueel overdraagbare aandoeningen en lichamelijk geweld te verminderen. De conferentie is bedoeld om ervaringen ter zake uit te wisselen en prioriteiten voor de toekomst vast te stellen. Hier volgt een overzicht van een aantal presentaties.

Giovanni Laviola, Italië: Behavioural effects of XTC (MDMA) during adolescence in animal models

Laviola presenteert de resultaten van een onderzoek naar de effecten van MDMA op het gedrag van muizen, uitgevoerd in opdracht van het Instituto Superiore Di Sanita te Rome. De effecten zijn significant, vooral bij vrouwelijke proefdieren.

Mark Bellis, UK: Ibiza Uncovered

Bellis presenteert de uitkomsten van een nieuw grootschalig onderzoek naar het gebruik van alcohol en drugs en het seksueel gedrag van jongeren tijdens hun verblijf in het internationale vakantieparadijs Ibiza. De gevonden hoeveelheden alcohol en drugs die jongeren gebruiken zijn groot.

Amador Calafat, Spanje: Risk perception and risk behaviour among Europen clubbers

Er is nog maar weinig bekend over de effecten van de programma's voor preventie van gezondheidsrisico's. Calafat zet uiteen welke effecten bekend zijn. Ook is er behoefte aan een adequaat denkmodel, op basis van de perceptie van de problemen van de jongeren zelf.

Anco de Jong, Trimbos-instituut, Nederland: Going Out and Drugs

Presentatie van een nieuwe samenhangende preventieaanpak van recreatief druggebruik onder jongeren. De activiteiten richten zich op de vier leefdomeinen van jongeren: thuis, school, vrije tijd en uitgaan. Dit programma is nog in ontwikkeling.

Gregor Burkhart, Europees Drugs Waarnemingscentrum in Lissabon: Demand reduction activities in the EU

Het waarnemingscentrum, dat in 1995 door de EU ministerraad werd opgericht, presenteert een nieuwe studie naar activiteiten in alle EU lidstaten om het gebruik van drugs terug te dringen.

John Hylton, USA: Nightclub and bar attendance, drug use and HIV risk among young men who have sex with men

De resultaten van een onderzoek naar het gedrag van jonge homoseksuelen in Baltimore. De helft van de onderzochte jongeren bedreef seks onder invloed van alcohol en drugs, een op de drie bedreef anale sex zonder condoom en 9% was HIV positief.

Jason Farell, USA: The view from New York

Het Positive Health Project is een HIV/AIDS preventie programma gericht op `moeilijk bereikbare groepen' die een hoog risico lopen door gebruik van naalden en riskant seksueel gedrag. De middelen zijn onder meer safe sex demonstraties, een Safer S&M Handboek, een voorlichtingsprogramma in nachtclubs en deelnemers aan rave parties.

Kathryn Graham, Canada: Safer Bars. Intervention for reducing bar violence

Een programma om geweld en agressie in uitgaansgelegenheden te voorkomen en te beheersen. Het bestaat uit een aantal componenten: een werkboek voor eigenaren en managers, een training en een boek waarin de rechten en verantwoordelijkheden van personeel en manager staan beschreven. De effecten van het programma worden gepresenteerd.

Paul Dillon, Australië: Ten years of XTC and other drug use in Australia.

Ook in Australie wijst onderzoek uit dat het gebruik van XTC. LSD, amfetamine en cocaine in het uitgaansleven toeneemt. Dillon geeft een overzicht van recente onderzoeken en presenteert strategieën om gebruikers op een geloofwaardige manier te bereiken.

Rik Hodgson, UK: Club staff training

Na een aantal tragische dodelijke ongevallen onder uitgaanspubliek in Schotland is voor het personeel van uitgaansgelegenheden een training opgezet, bestaande uit drugsvoorlichting, eerste hulp bij drugsongevallen, crisis interventie (hoe om te gaan met paranoia, angsten) en logistieke maatregelen (maximum aantal bezoekers vaststellen, voldoende drinkwater, ventilatie, chill-out kamer e.d.).

Voor nadere informatie: Marcel Vergeer, staffunctionaris Voorlichting, tel. 030-2971138 of 06-51198712.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11