PARTNERSHIP INTERNETVEILING iBAZAR EN ILSE MEDIA GROEP BV

Datum: 28-03-2000

De internationale veilingsite iBazar start deze week een partnership met Nederlands drukstbezochte zoekmachine, Ilse. De samenwerking tussen iBazar, onderdeel van de iBazar Group, en Ilse Media Groep BV betekent enerzijds een belangrijke uitbreiding van de internetdiensten die Ilse biedt, anderzijds vormt de partnership voor iBazar de ideale springplank voor de opschaling van haar succesvolle activiteiten naar Noord-Europa. Beide partijen tonen zich uitermate content met de intensieve samenwerking, die een wederzijdse sprong voorwaarts betekent voor hun positie op de Nederlandse internetmarkt. iBazar investeert 8 miljoen Euro in de marktintroductie van iBazar.nl.

iBazar is zeer verheugd over de samenwerking met Ilse. “We konden ons geen betere partner wensen in de Nederlandse markt”, zegt Jordan Paul, internationaal directeur van iBazar Group. “Ilse is de meest bezochte zoeksite in Nederland en heeft een uitstekende reputatie als betrouwbare informatie-aanbieder. In dat opzicht hebben wij veel met elkaar gemeen. Voor iBazar als toonaangevende veilingsite in Europa is het zowel zakelijk als wat betreft uitstraling een haast natuurlijke combinatie. Ilse is voor ons de beste partij om het iBazar-systeem in Nederland te introduceren.”

Kwalitatieve impuls voor Ilse
Merien ten Houten, algemeen directeur van Ilse, onderschrijft het wederzijdse voordeel. “Ilse is meer dan alleen een zoekmachine. Met deze veiling kunnen we de mogelijkheden die internet biedt om mensen bij elkaar te brengen, optimaal benutten. Ilse heeft op dit moment al de grootste chatbox in Nederland. Ons streven is om de veilingsite net zo succesvol te maken. Met iBazar geven we Ilse een kwalitatieve impuls, die de aantrekkelijkheid voor de bezoeker alleen maar vergroot. iBazar is voor ons een fantastische partner.”

Expansie
Nederland is het eerste land in de Noord-Europese expansie van het van oorsprong Franse iBazar. De Nederlandse markt, met een hoog internetbereik, is een interessante groeimarkt. Op de virtuele bazaar kunnen particulieren kosteloos producten ter veiling aanbieden. De meest uiteenlopende items – in veilingtermen: kavels – worden bij opbod verkocht. Aspirant-kopers kunnen op deze manier kiezen uit een vrijwel onbeperkt aanbod van goederen, variërend van cd’s, antiek en boeken, tot postzegelverzamelingen, auto’s en zelfs huizen.

Betrouwbaar
Evenals Ilse hecht iBazar grote waarde aan de betrouwbaarheid van de geboden diensten. Om die te kunnen garanderen, geldt bij iBazar een aantal standaardprocedures voordat een kavel wordt toegelaten op de site. Een speciale bemande controle-unit checkt alle ter veiling aangeboden producten; daarnaast worden de omschrijvingen van de items automatisch gescreend door middel van een filterprogramma. Ten slotte kunnen verkopers en kopers elkaar na de transactie on line een beoordelingscijfer geven. Kopers en aanbieders bouwen op deze manier een voor alle bezoekers controleerbare staat van dienst op. Met dit systeem weert iBazar onbetrouwbare deelnemers van de site en voorkomt illegale transacties. Deze aanpak is een beproefde formule in de landen waar iBazar op dit moment al succesvol opereert.

Acht miljoen Euro voor introductie iBazar.nl
iBazar is opgericht in 1998 als eerste Franse customer-to-customer veilingsite. Vervolgens werden virtuele veilingen geopend in Italië, Spanje en Brazilië. De iBazar Group is met meer dan 100 miljoen pageviews de derde internetgroep in Frankrijk. In dat land staat iBazar-site met meer dan 300.000 leden en 45 miljoen pageviews in de top 10 van meestbezochte websites. Maandelijks wordt omgerekend voor meer dan 80 miljoen gulden bruto verkocht en melden zich 50.000 nieuwe leden aan. De Franse, Italiaanse en Spaanse site zijn de best bezochte veilingsites van hun land, de Braziliaanse bezet een tweede plaats. Wereldwijd heeft iBazar 600.000 leden en een bestand van gemiddeld 200.000 kavels. Met de introductie van iBazar op de Nederlandse markt is een investering gemoeid van acht miljoen Euro. Om die reden heeft iBazar haar kapitaal vorige week met 20 miljoen Euro verhoogd door middel van de verkoop van 3,85 procent van haar aandelenkapitaal. Behalve in Nederland, wil iBazar de komende maand in nog drie andere landen de markt op. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang.

Ilse
Ilse werd opgericht in 1996. Het is de grootste on-line uitgever van informatie en diensten in Nederland, en een van de bekendste internetmerken in ons land. Met meer dan 53 miljoen pageviews en ruim 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand in Ilse de meest bezochte site in Nederland. Uit een recent onderzoek van NIPO blijkt dat Ilse de populairste en bekendste zoekmachine in Nederland is. Ilse is echter veel meer dan een zoeksysteem: ze biedt onder andere gratis e-mailfaciliteiten, de Ilse Atlas, de Nationale Telefoongids en de populairste chatbox van Nederland.

Deel: ' Internationale veiling iBazar partner Ilse Media Groep '