Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Rotterdamse kinderen in internationale voorstelling over integratie en tolerantie

29 april 1999

In aanwezigheid van minister Van Boxtel (Grote Steden- en Integratiebeleid) en de Ambassadeur van Frankrijk, zijne Excellentie B. de Montferrand, vindt op vrijdag 7 mei 1999 om 19.00 uur in Theater Zuidplein te Rotterdam de première plaats van de bijzondere productie "Nandri II".

"Nandri" betekent "bedankt" in het Tamil. In "Nandri II" treden kinderen op van verschillende nationaliteiten. Nederland is vertegenwoordigd door negen migrantenkinderen uit Rotterdam, die op speelse wijze en in hun eigen taal actuele onderwerpen als integratie en tolerantie naar voren brengen. Op basisscholen zijn audities gehouden waarbij kinderen zijn geselecteerd van Marokkaanse, Surinaamse, Dominicaanse, Equatoriaanse, Bosnische en Turkse afkomst. Thema's van de voorstelling zijn: handelsondernemingen uit de derde wereld, koloniale uitbuiting en tolerantie.
In april 1999 is het Franse gezelschap "Compagnie Image Aigüe" onder artistieke leiding van Christiane Véricel, met Franse en Indiase kinderen naar Nederland gekomen. De groep ontvangt kinderen en tieners van verschillende herkomsten, landen en culturen om ze op te leiden en ze via toneel te leren vreedzaam samen te leven.
Een Frans-Nederlands initiatief in het verlengde van het Colloquium "Tolerantie in het huidige Europa"
Ter gelegenheid van de viering van 400 jaar Edict van Nantes heeft de Descartes Stichting in oktober en november 1998 een groot Frans-Nederlands colloquium georganiseerd in Amsterdam en Rotterdam. Besloten is deze ontmoetingen voort te zetten met de creatie in Rotterdam van een theatervoorstelling die de problemen van de multiculturele samenleving als thema heeft. Men heeft de podiumkunsten ingeschakeld om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en zo mensen tot nadenken aan te zetten. Dit project is tot stand gekomen op initiatief van de Descartes-Stichting. Het is een coproductie van het Institut Français des Pays-Bas/Antenne de La Haye en het Theater Zuidplein in Rotterdam. Het project heeft twee beschermheren, de heer R.H.L.M. van Boxtel, minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid in Nederland, en de heer Claude Bartolone, minister voor Grotestedenbeleid in Frankrijk. Het wordt gesteund door het ministerie van OC&W, de Gemeente Rotterdam en verschillende stichtingen.

Deel: ' Internationale voorstelling over integratie en tolerantie '