Katholieke Universiteit Brabant

Internet steeds belangrijker informatiebron voor Nederlandse vakantiegangers

Er is een duidelijk stijgende lijn waarneembaar in het aantal vakantiegangers dat zegt Internet te gebruiken bij de vakantieplanning. Voor de komende vakantieperiode zegt zelfs 14 procent Internet te hebben gebruikt als informatiebron. Het aantal personen dat de vakantie boekt via Internet blijft echter sterk achter bij deze groei. Zowel vorig jaar als dit jaar boekte minder dan 0,1 procent zijn of haar vakantie op Internet.

Dit blijkt uit een opinie-onderzoek dat in het weekeinde van vrijdag 11 juni is uitgevoerd door CentERdata, een instituut voor gegevensverzameling verbonden aan de Katholieke Universiteit Brabant. Het onderzoek is verricht onder 1545 inwoners van Nederland van 16 jaar of ouder.

Internet biedt vele nieuwe mogelijkheden voor vakantiegangers om informatie te zoeken over verschillende reizen. Vakantiegangers kunnen Internet gebruiken om websites van steden (bijvoorbeeld: www.londontown.com), attracties (bijvoorbeeld: www.efteling.nl) en accommodaties (bijvoorbeeld: www.placestostay.com) te bekijken. Ze kunnen reisinformatie inwinnen bij bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen en meer algemene informatie over landen bij de websites van nationale verkeersbureaus. Zo biedt de website van het Nederlands Bureau voor Toerisme (www.visitholland.com) uitgebreide informatie over Nederland en actuele mogelijkheden voor dagtochten en tentoonstellingen. Zelfs rechtstreeks boeken van tickets, accommodatie en bijvoorbeeld toegangskaarten is in veel gevallen al mogelijk.

Tot voor kort was menigeen echter sceptisch over de vraag of Internet ook werkelijk brede acceptatie zou ondervinden bij de Nederlandse vakantieganger. CentERdata volgt daarom sinds vorig jaar het Internetgebruik bij de vakantieplanning van de ondervraagden in haar CentERpanel. Het CentERpanel (centerdata.kub.nl) is representatief voor de Nederlandse bevolking en bestaat uit zo'n 2000 huishoudens die wekelijks een enquête beantwoorden. De resultaten van deze Internet-vakantiemonitor laten zien dat sinds 1997 het gebruik van Internet bij het plannen van de vakantie sterk is toegenomen. In 1998 gebruikte slechts 3,5 procent Internet bij het zoeken naar informatie voor de vorige vakantie. Dit jaar is dat percentage toegenomen tot 8,5 procent en voor de komende vakantie heeft zelfs 14 procent informatie op Internet benut. Vakantiegangers aarzelen echter aanzienlijk meer om hun vakantie ook daadwerkelijk via Internet te boeken. Minder dan één promille boekte zijn of haar vakantiereis via Internet in de afgelopen twee jaar.

Welke verwachtingen koestert men ten aanzien van Internet in vergelijking met andere informatiebronnen? Vakantiegangers verwachten vooral dat Internet hen meer informatie oplevert over reiservaringen van anderen. De kans dat er meer interactie met de reisorganisaties kan plaatsvinden op Internet wordt echter juist lager geschat. Ook verwacht men niet op Internet goedkoper en sneller te kunnen zoeken naar reisinformatie.

Jongeren met een hogere opleiding 'surfen' relatief het vaakst bij de voorbereiding van hun vakantie. Mannen gebruiken Internet vaker dan vrouwen, maar dit onderscheid is klein. Inkomen blijkt een onbelangrijke factor te zijn. De vakantiegangers die op Internet informatie zoeken blijken vaker voor een verre bestemming te kiezen. Het type vakantie echter verschilt niet. Iemand die op Internet zoekt is bijvoorbeeld niet meer geneigd om te kiezen voor een strandvakantie of juist voor een cultuurreis.

Voor vragen over het onderzoek of voor aanvullende informatie kan contact worden opgenomen met dr. Benedict Dellaert, CentER Applied Research (telefoon 013 4668224/2347; e-mail: b.g.c.dellaert@kub.nl of met Corrie Vis, CentERdata (telefoon 013 4668327/8325; e-mail: c.m.vis@kub.nl.

05-07-1999 KUB

Deel: ' Internet steeds belangrijker voor vakantieganger '




Lees ook