VersaTel

ZON GROEIT NAAR 275.000 GEBRUIKERS

Amsterdam, December 15, 1999 - Zon Nederland B.V., Zon, de eerste gratis Internetaanbieder van Nederland, is sinds 31 augustus 1999 gegroeid naar meer dan 275.000 gebruikers. Deze groei is onder meer te danken aan de intensieve marketingcampagne en de uitbreiding van het aantal distributiekanalen van de gratis CD-Rom. Met de sterke groei van het aantal gebruikers is de afgelopen weken het netwerk uitgebreid middels extra capaciteit en snellere verbindingen naar het Internet.

Gratis en kwaliteit
Zon biedt iedereen gratis toegang tot het Internet en vindt kwaliteit en het merkimago essentieel om klantloyaliteit en internetgebruik te bevorderen. De kwaliteit van dienstverlening wordt mede bepaald door de inbelcapaciteit (direct in 1 keer toegang tot het internet), de capaciteit van de verbindingen naar het wereldwijde internet (snelle responsetijden) en de kwaliteit van de helpdesk (toegankelijkheid en dus prijs per minuut en deskundigheid medewerkers). Doordat het aantal gebruikers enorm is gestegen in de afgelopen 3 maanden heeft Zon in de afgelopen weken haar netwerk sterk uitgebreid met extra inbelcapaciteit en snellere verbindingen naar het Internet. "Deze investering in een goede en snelle infrastructuur zien wij als een belangrijk commitment aan onze klanten dat wij naast gratis internettoegang ook een perfecte kwaliteit leveren. Dit is essentieel om het succes van Zon verder uit te bouwen", aldus Gert Post Managing director van Zon.

Marketing & distributie
Dat de marketingcampagne haar vruchten heeft afgeworpen, blijkt onder meer uit de recent gepubliceerde onderzoeksresultaten van het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Interview*NSS waarin Zon als bekendste gratis Internet aanbieder uit de bus komt. Met een spontane naamsbekendheid van 23%, scoorde Zon het beste van alle gratis Internet aanbieders. Hiernaast heeft Zon de afgelopen maanden samenwerkingsovereenkomsten gesloten met toonaangevende retailers op de Nederlandse markt voor de verspreiding van haar gratis CD-Roms. Zo is de CD-Rom naast Free Record shop inmiddels ook verkrijgbaar bij meer dan 1.500 verkooppunten van onder andere BP, A&P, Wizzl, VideoPlaza, (Kral)Superphoto en Dynabyte.

Privacy
Recent is discussie ontstaan rond de privacy van mensen die zich aanmelden bij een gratis Internet aanbieder. Zon werkt conform de Wet Persoonsregistraties (WPR) en vermeldt in de Algemene Voorwaarden dat persoonsgegevens van klanten niet aan derden beschikbaar zullen worden gesteld. Tevens geeft de gebruiker bij Zon zelf aan of hij/zij bezwaar maakt tegen het ontvangen van advertenties via E-mail. "Hierbij is het overigens opvallend dat 81% van de ruim 275.000 Zon gebruikers geen bezwaar maakt tegen het verstrekken van hun interessegebieden aan derden!" aldus Gert Post, algemeen directeur van Zon.

Over Zon
Zon is de eerste gratis Internetaanbieder van Nederland. Zon biedt haar gebruikers:

* Gratis toegang tot het Internet;

* Gratis e-mail; POP-3 e-mail zodat e-mail altijd en overal ter wereld is te lezen;

* Elke nieuwe gebruiker binnen 5 minuten op het Internet, zonder wachttijden;

* Een helpdesk voor 22 cent per minuut;

* Bescherming van persoonlijke gegevens.

Zon is gratis omdat inkomsten gegenereerd worden uit advertentiegelden en e-commerce en slechts in beperkte mate uit telefoon inkomsten. Zon Netherlands B.V. is opgericht op 31 augustus 1999 en een zelfstandig opererende onderneming gevestigd te Amsterdam. VersaTel Telecom is grootaandeelhouder, Radio 538 en Free Record Shop hebben beide een klein belang in het bedrijf.
(Bepaalde verklaringen in dit persbericht zijn 'toekomstgericht' binnen de context van de 'Private Securities Litigation Act' uit 1995. Dergelijke verklaringen zijn uitsluitend gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van VersaTel Telecom International NV, en zijn onder voorbehoud van een aantal risicofactoren en onzekerheden, zoals, maar niet beperkt tot, technologische veranderingen en wijziging in marktvereisten, afname in de vraag naar producten of diensten van het bedrijf, het onvermogen om tijdig nieuwe technologieën, producten en diensten te ontwikkelen en te introduceren, verlies van marktaandeel, druk op de prijzen als gevolg van concurrentie en het onvermogen om bepaalde marketing- en distributieregelingen in stand te houden, die er voor kunnen zorgen dat de feitelijke resultaten of prestaties van het bedrijf wezenlijk kunnen verschillen van de in dit persbericht beschreven resultaten en prestaties. Voor een gedetailleerdere omschrijving van de risicofactoren en onzekerheden met betrekking tot het bedrijf kunt u de Bedrijfsprospectussen en -rapporten raadplegen die van tijd tot tijd bij de Securities and Exchange Commission gedeponeerd worden.)

Anoeska van Leeuwen
Manager, Public Relations