Internet Society Nederland

Internetgoeroes halen bijna 20k op voor Internetcafé in Kosovo

- 5 juli 1999 -

Het Grote Goeroe Debat van de Internet Society heeft hfl 19.750 gulden opgeleverd voor de inrichting van een Internetcafé in Kosovo. Onder het motto 'Internetters voor Kosovo' kwamen afgelopen vrijdag zo'n honderd Internetprofessionals bijeen om in de discussie te gaan met in totaal zes Internetgoeroes. Niet om gelijk te krijgen, maar voor Kosovo. De opbrengst van het debat komt geheel ten goede aan het RIKS-project (Reconstructing via Internet Kosov@ Society).
De volgende Internetgoeroes stelden hun boek beschikbaar:

* drs. Maurice de Hond (Dankzij de snelheid van het licht)
* Ruud de Jonge (Bill Gates nationale rep.) (Z@kendoen met de snelheid van een gedachte)

* prof. Peter Vervest (Total action)

* drs. Monique van Dusseldorp (The Future of the Printed Press)
* mr. Babiche Westerbrink (Telecommunicatienummers en domeinnamen)
* ir. Jan Prins (informatiemarkt.com)

* drs. Yvette Cramer (De @-manager, leidinggeven in het digitale tijdperk)

Alle deelnemers aan het debat ontvingen van elke Internetgoeroe een boek! Media Plaza, het demonstratiecentrum voor de elektronische snelweg, en Internet Society Nederland (Internet voor iedereen!) namen de kosten van het debat voor hun rekening.

Daniel Erasmus, bestuurslid van de vereniging Internet Society Nederland, "it is ten years since Milosevic made the "greater Serbia" speech and ironically ten years since the Berlin wall fell. The Internet enables us to connect in new ways. If we are to build a society that creates connections rather than conflicts, lets use the Internet to build a force for consolidation and connection."

Paul Settels, directeur Kennis, "wij constateren dat concrete, grote initiatieven op Internetgebied uitblijven. Internetbeleid wordt in Nederland vooral met de mond beleden". Maurice de Hond, een van de deelnemers, ging nog een stapje verder en sprak de angst uit dat het poldermodel binnen enkele jaren zal worden overspoeld door het 'Atlantismodel'. De Hond: "komende jaren gaan we door Internet een gigantische verandering doormaken en ik vrees dat Nederland daar niet klaar voor is. Vandaar het Atlantismodel: diep onder water en maar een paar die zich hebben kunnen redden."

Jan Prins, auteur van het recent verschenen boek 'Informatiemarkt.com' en directeur Beleid van de Internet Society, was minder negatief. Hij stelde dat Nederland nu eenmaal geen grote traditie heeft in innovatie. Prins, net terug van een studiereis naar Silicon Valley, ziet in Nederland dan ook geen Silicon Polder ontstaan, "in plaats van ons blind te staren op het innovatievermogen van de VS moeten we ons vooral richten op ons sterkste punt: dienstverlening." Juriste Babiche Westerbrink was het hem eens. "Er zijn in Nederland een aantal nu nog kleine maar al wel succesvolle spelers actief die best kunnen uitgroeien tot de Ebay's en Amazon's van morgen."

Voor vragen over dit persbericht:

Paul Settels 070-3140382
Daniel Erasmus 065 4746116

Agenda Grote Goeroe Debat: http://leden.isoc.nl/kosovoagenda.html RIKS presentatie: http://www.an.org/riks
Studiereis van Internet Society Nederland naar Silicon Valley: http://isoc.twinspark.nl

Bureau van de vereniging Internet Society Nederland

KB-Complex (naast CS)