Universiteit Utrecht

Faculteit Geowetenschappen

10 mei 2006

Internetshoppen stimuleert winkelbezoek

Shoppen via internet en winkelbezoek beïnvloeden elkaar positief. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Zowel winkeliers als consumenten profiteren van de nieuwe mogelijkheden tot zaken doen en winkelen via internet. Dat concluderen Sendy Farag en Jesse Weltevreden. Zij promoveren deze maand beiden met een onderzoek over winkelen via internet aan de Faculteit Geowetenschappen.

Consumenten

Sendy Farag onderzocht welke consumenten vaak via internet winkelen en hoe dit samenhangt met hun winkelbezoek. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken niet minder vaak winkels. Sterker nog: winkelbezoek lijkt juist te worden gestimuleerd door online shoppen. Andersom wordt online shoppen ook gestimuleerd door winkels te bezoeken. Het blijkt ook dat mannen vaker via internet winkelen dan vrouwen en andere typen producten kopen, zoals computersoftware. Vrouwen kopen vaak kleding online.

Farag vond aanwijzingen dat online winkelen het winkelbezoek kan vervangen. Over het algemeen verwacht ze juist meer mobiliteit, omdat mensen die vaak informatie over producten online zoeken, ook vaak naar de winkel gaan. Daarom zullen beleidsmakers rekening moeten houden met mogelijke milieu-effecten van winkelen via internet. Mensen winkelen minder vaak via internet als zij dichtbij winkels wonen. Dat is goed nieuws voor winkeliers, zij hoeven vooralsnog niet bang te zijn voor sluiting door de toename van internetwinkelen. Voor mediaproducten zoals boeken en cd's vond Farag wel aanwijzingen voor minder mobiliteit. Ook reisbureaus ondervinden de gevolgen van het massale online boeken van vliegtickets en vakanties. In de toekomst is een dergelijke sluiting volgens de onderzoekster daarom niet ondenkbaar.

Detailhandel

Jesse Weltevreden onderzocht de gevolgen van internet voor de detailhandel in Nederlandse binnensteden. Internet heeft volgens de onderzoeker tot op heden nog maar weinig nadelige gevolgen gehad voor de detailhandel in binnensteden. Zo'n tachtig procent van de internetgebruikers bezoekt de binnenstad niet minder vaak en doet hier ook niet minder aankopen ten gevolge van online winkelen. Het internet wordt al wel veel als informatiekanaal gebruikt voordat consumenten in de binnenstad aankopen doen. Het omgekeerde proces, waarbij men zich eerst in de binnenstad oriënteert om vervolgens op internet te kopen, komt ook vaak voor.

Veel internetgebruikers geven aan minder tijd kwijt te zijn aan winkelen in de binnenstad en zijn dankzij internet prijsbewuster geworden. Ruim 80% van de winkelketens in de binnenstad heeft tegenwoordig een website, tegenover 44% van de zelfstandige winkeliers. Het hebben van een website heeft voornamelijk positieve effecten op de prestaties van winkeliers, zoals meer klanten in de winkel(s), een verbeterde relatie met de klant, een verbeterde concurrentiepositie en omzetstijging.

Meer informatie

Promotie Sendy Farag, Geowetenschappen (Departement Sociale Geografie en Planologie, Stadsgeografie)

17 mei 2006, 12:45 uur, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Proefschrift: E-shopping and its interactions with in-store shopping

Promotor: Prof.dr. M. Dijst, copromotor: Dr. T. Schwanen.

Promotie Jesse Weltevreden, Geowetenschappen (Departement Sociale Geografie en Planologie, Economische Geografie)

31 mei 2006, 12:45 uur, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.

Proefschrift: City Centres in the Internet Age

Promotors: Prof.dr. O.A.L.C. Atzema en prof.dr. R.A. Boschma.

Perscommunicatie Universiteit Utrecht, (030) 2539300, perscommunicatie@uu.nl.

Deel: ' Internetshoppen stimuleert winkelbezoek '