DaimlerChrysler tijdens de 1999 North American International Auto Show:

2001 Chrysler PT Cruiser: een innovatief product

Met de introductie van de 2001 Chrysler PT Cruiser laat Chrysler andermaal zien tot de absolute wereldtop te behoren als het gaat om design en techniek. De geheel nieuwe Chrysler PT Cruiser neemt een unieke plaats in op de markt - dankzij de bijzonder geslaagde combinatie van veelzijdigheid en efficiency, verpakt in een onmiskenbaar Amerikaans design.

'De Chrysler PT Cruiser is onze interpretatie van een auto die zo veel eigenschappen combineert dat hij eigenlijk een heel nieuw segment vertegenwoordigt. We zouden hem met gemak een 'Flexible Activity Vehicle' kunnen noemen, maar hij is eigenlijk te goed om in een hokje te plaatsen', aldus Robert J. Eaton, bestuursvoorzitter van DaimlerChrysler.

Chrysler heeft een uitstekende reputatie opgebouwd als het gaat om het ontdekken van nieuwe marktsegmenten. Het beste voorbeeld daarvan is de MPV ('minivan' genoemd in de Verenigde Staten) in 1984, die een ware rage ontketende. De MPV was zijn tijd vooruit - hij voldeed aan een vraag die op dat moment door consumenten nog niet was gesteld. Die vraag zou snel komen en Chrysler had als eerste het juiste antwoord. Dit 'booming' marktsegment werd in de loop van de jaren steeds verder uitgebouwd met nieuwe versies op basis van de Voyager.

Als het gaat om cabriolets, dan heeft de Chrysler met de Sebring Convertible een nieuwe koers ingezet door een auto te bieden die het plezier van open rijden combineert met het alledaagse gemak van een sedan - hij beschikt over een volwaardige achterbank en een riante kofferruimte.

'Bij DaimlerChrysler zullen we de drijvende kracht blijven achter grensverleggende en grensoverschrijdende concepten in de auto-industrie', aldus Eaton. 'Of het nu gaat om bedrijfsvoering, productieprocessen of design-innovaties, elke dag weer zullen we de lat hoger leggen om met producten op de markt te komen die zich wezenlijk onderscheiden van de middenmoot.'

Een nieuwe visie Deze actieve marktbenadering resulteert nu in de Chrysler PT Cruiser voor zowel de noord-Amerikaanse als de Europese markten. Net als andere modellen die verscheidene segmenten bestrijken, houdt ook de Chrysler PT Cruiser rekening met steeds sterker wisselende gebruikspatronen van consumenten. De letters 'PT' staan voor 'Personal Transportation' en symboliseren de flexibiliteit en de veelzijdigheid die de auto iedere klant afzonderlijk biedt.

'De PT Cruiser verbindt Amerikaans design van hoog niveau met een innovatief interieurconcept, dat klanten overal ter wereld zal aanspreken', verklaart Tom Gale, Executive Vice-President Product Strategy, Design & Passenger Car Operations van DaimlerChrysler Corporation. 'Deze bijzondere combinatie vertegenwoordigt een compleet nieuwe visie - die van de Flexible Activity Vehicle.' 'Het designconcept is afgeleid van dat van de Pronto en Pronto Cruizer conceptauto's. Op deze voorstellen hebben we enorm veel waardevolle feedback van het publiek gekregen', aldus Gale. Met een lengte van 4288,5 millimeter is de PT Cruiser 134,6 mm korter dan de Ford Focus. Toch is de ruimte in het interieur - volgens EPA-normen 3,39 kubieke meter - vergelijkbaar met die van een volwaardige middenklasse sedan.

'We hebben de lengte binnen de perken gehouden om te kunnen voldoen aan wensen van klanten in al onze marktgebieden. Toch zijn de binnenruimte en de functionaliteit vergelijkbaar met die van een veel grotere auto. Dat hebben we bereikt door extra aandacht te besteden aan een optimale ruimtebenutting en een goede zithouding voor de inzittenden', legt Cindy Hess, Vice-President Smal Car Platform van DaimlerChrysler Corporation uit. Ontwikkeld met geavanceerde technieken Hoewel het uiterlijk hedendaagse en nostalgische elementen bevat, is de Chrysler PT Cruiser ontwikkeld met de meest geavanceerde technieken die nu beschikbaar zijn, zoals 'Computer-Aided Three Dimensional Interactive Application' (CATIA), 'Digital Modeling Assembly' (DMA) en 'Virtual Reality'.

CATIA verbindt alle disciplines die van belang zijn bij de ontwikkeling van de auto, inclusief de toeleveranciers, vanaf de allereerste conceptfase. Zo zijn alle betrokkenen altijd precies op de hoogte van de jongste stand van zaken rond de ontwikkeling van de nieuwe auto. Op basis van eerdere ervaringen van de andere 'platformteams' kon het PT Cruiser-team dankzij CATIA een optimale integratie bereiken van design-, techniek- en productie-aspecten. Het resultaat hiervan: meer efficiency en een hoger kwaliteitsniveau bij alle betrokken disciplines. Een ander belangrijk voordeel van CATIA: een optimaal design kan in een veel kortere tijd worden gerealiseerd, waardoor er meer tijd overblijft voor controles en tests.

Naast CATIA werd ook uitgebreid gebruik gemaakt van DMA en Virtual Reality bij het design en de analyse van het project. DMA maakt het mogelijk om afzonderlijke componenten met een driedimensionale computeranalyse te ontwikkelen nog voordat een tastbaar prototype hoeft te worden vervaardigd. Dankzij Virtual Reality konden de technici de beleving van de inzittenden nabootsen - hierdoor is het mogelijk om de ruimtelijke indeling en de ergonomie vooraf te perfectioneren.

'Het exterieurdesign wijkt af van wat men gewend is', meent Chris Theodore, Senior Vice-President Platform Engineering van DaimlerChrysler Corporation. 'Omdat het design zo wezenlijk anders is, hebben we vanaf het allereerste begin gebruik gemaakt van CATIA en Virtual Reality. Zo kunnen we vanaf de productiestart een veel hogere kwaliteit bieden.'

De Chrysler PT Cruiser voor de Noord-Amerikaanse markt zal worden aangedreven door een geheel nieuwe, 2,4-liter 16-kleps DOHC-motor met handgeschakelde of automatische transmissie. Voor de internationale markten komt ook een 2,0-liter 16-kleps DOHC-motor beschikbaar met, naar keuze, een handgeschakelde of een automatische transmissie. De voorwielaangedreven PT Cruiser zal in een later stadium ook leverbaar zijn met turbodieselmotor. 'Deze motoren combineren kracht met een gunstig verbruik, geheel in lijn met het veelzijdige en flexibele karakter van de Chrysler PT Cruiser', aldus Theodore.

Zowel de links- als de rechtsgestuurde versies van de PT Cruiser zullen worden gebouwd in de Toluca Assembly Plant van DaimlerChrysler in Mexico.

Voorlopige specificaties: Totale lengte: 4.288,5 mm Breedte: 1.704,9 mm Hoogte: 1.601,3 mm Spoorbreedte (v/a): 1.481,0 mm/1.478,0 mm Volume interieur (EPA): 3.390 liter Volume bagageruimte: 520 liter

DaimlerChrysler tijdens de 1999 North American International Auto Show: 2001 Chrysler PT Cruiser: design en functionaliteit

De geheel nieuwe 2001 Chrysler PT Cruiser combineert een nostalgisch en toch ook eigentijds design met functionaliteit en hoogwaardige techniek. Het ontwerp is een vervolg op de tweedeurs Pronto Cruizer en de vierdeurs Chrysler PT Cruiser conceptauto's. Alweer een 'concept-to-reality' story voor Chrysler. 'Het design van de Chrysler PT Cruiser roept emoties op bij mensen over de gehele wereld', meent Tom Gale, Executive Vice-President Product Strategy, Design & Passenger Car Operations van DaimlerChrysler Corporation. 'De unieke persoonlijkheid van de PT Cruiser is niet te vergelijken met die van welke andere productieauto dan ook.' Van buiten... Het uiterlijk van de uniek gelijnde Chrysler PT Cruiser en het flexibele karakter van het interieur zijn ontstaan vanuit een duidelijke visie: vorm volgt functie. 'Met ons uitgangspunt 'vorm volgt functie' hebben we een nieuwe norm kunnen stellen. Deze unieke combinatie spreekt iedereen aan en raakt zowel de emotionele als de rationele snaren van klanten', aldus Gale. Het opvallende zijprofiel van de PT Cruiser wordt bepaald door de unieke verhouding tussen dak- en taillelijnen en wordt nog eens geaccentueerd door de drie zijruiten. De enigszins overdreven vormen van de spatborden zijn optisch met elkaar verbonden door een gewelfde dorpelvorm. Gekozen is voor een nostalgisch effect en eigentijdse vormen en materialen. 'De Chrysler PT Cruiser maakt gebruik van stijlelementen van klassieke Amerikaanse automobielen. Die worden overigens op typisch Amerikaanse wijze geïnterpreteerd: met een gezonde dosis plezier en vrijheid', stelt exterieurontwerper Bryan Nesbitt relativerend vast. De voor- en achterbumpers van de PT Cruiser zorgen voor een goed beschermd gevoel. Aan de voorzijde keren de prominente grille en de glad aanliggende, ellipsvormige koplampen van de Pronto Cruizer en de PT Cruiser conceptauto's terug. Daardoor krijgt de productieauto een van de meest markante gezichten in de auto-industrie. De hoge taillelijn aan weerszijden wordt aan de achterkant doorgetrokken, waardoor de verhouding glas/metaal op de achterklep gelijk is. De uniek gevormde achterlichten vormen een weerspiegeling van de jaren '40, toen Amerikaanse auto's voorzien waren van kogelvormige achterlichten. De gewelfde spatborden en de slanke flanken zorgen voor een overtuigend optisch effect. Het recent geherintroduceerde Chrysler-medaillon is prominent aanwezig op de voor- en de achterzijde om de goede afkomst van het merk nog eens te benadrukken. Van binnen... 'Het interieur van de Chrysler PT Cruiser combineert innovatieve eigenschappen met een slimme benutting van de beschikbare ruimte. Dit heeft geresulteerd in een van de meest verfijnde en flexibele auto-interieurs die ooit zijn ontwikkeld, ongeacht hun formaat', aldus Jeff Godshall, Chrysler PT Cruiser interieurdesigner. Door de hoogte van het model en de unieke verstelmogelijkheden van de voor- en achterzitplaatsen is het mogelijk om de Chrysler PT Cruiser te gebruiken als een personenauto met vijf zitplaatsen of een lichte bestelwagen voor één persoon, de chauffeur. En alles daartussenin. De achterbank is in delen (verhouding 65/35) neerklapbaar, maar kan ook geheel worden verwijderd. Dan ontstaat er een geheel vlakke laadvloer. Voor extra efficiency kan de als extra leverbare voorpassagiersstoel naar voren worden omgeklapt om vervolgens dienst te doen als een tafeltje voor de bestuurder. Zo komt er extra ruimte vrij, waardoor zelfs een lange ladder in het interieur kan worden vervoerd. Met de achterbank in gebruik, heeft de PT Cruiser een ruimbemeten opbergruimte achterin. Deze kan worden afgedekt door een hoedenplank die in vijf standen kan worden vastgezet - of er helemaal worden uitgenomen. Hij kan zelfs worden gebruikt als picknicktafeltje. Volgens het uitgangspunt 'vorm volgt functie' is in eerste instantie gelet op veelzijdige gebruiksvariabiliteit. Toch keert het unieke exterieurdesign ook binnenin de Chrysler PT Cruiser terug. 'De esthetische kwaliteiten van het interieur van de PT Cruiser bevestigen de kwaliteit van het exterieurontwerp, terwijl de functionaliteit voor mensen met een actieve lifestyle op een hoog bruikbaarheidsniveau staat', legt Godshall uit. Het symmetrische en strakke instrumentenpaneel is aangepast aan het exterieur door toepassing van panelen die door hun kleurstelling aangepast zijn aan de lakkleur van de auto. De eenvoud van de ronde klokken in het instrumentenpaneel toont het ingetogen vakmanschap. Het stuurwiel van de Chrysler PT Cruiser, met zijn kleine middendeel en de afzonderlijke spaken, zorgt voor een fris en open effect. Het ruime, in twee kleuren uitgevoerde interieur wordt geaccentueerd door de Light Neutral en Dark Taupe kleurstellingen. Chromen portiergrepen en naambadges zorgen voor de 'finishing touch'. DaimlerChrysler tijdens de 1999 North American International Auto Show: 2001 Chrysler PT Cruiser: internationale aantrekkingskracht De Chrysler PT Cruiser voegt een nieuwe dimensie toe aan de uitstraling van Chrysler door de bestaande grenzen van vorm en functionaliteit te doorbreken met een auto die in elk opzicht anders is. 'De PT Cruiser zal het beeld dat men van Chrysler heeft met zekerheid veranderen. Niet alleen wordt het productaanbod nog breder, ook zal het merk nog nadrukkelijker vertegenwoordigd zijn op de belangrijkste markten ter wereld', aldus DaimlerChrysler bestuursvoorzitter Robert J. Eaton. Chrysler biedt klanten een reeks innovatieve voertuigen die zich onderscheiden door expressief design, maatschappelijk verantwoorde techniek en hoogwaardige verfijning. De geheel nieuwe 2001 Chrysler PT Cruiser vormt een welkome aanvulling op het programma, zodat nog meer klanten zich aangetrokken zullen voelen tot het merk. 'De Chrysler PT Cruiser is een unieke nieuwkomer voor ons merk', stelt Martin R. Levine, Vice-President Chrysler/Plymouth/Jeep(r) Division van DaimlerChrysler. 'Vanwege zijn bijzondere design en functionaliteit zal hij zich niets aantrekken van demografische factoren. De Chrysler PT Cruiser raakt alle emoties en past zich aan elke lifestyle aan. Uit marktonderzoek is komen vast te staan dat de emotionele 'impact' op de merkbeleving van de PT Cruiser voor Chrysler vergelijkbaar is met het effect dat de Prowler heeft voor Plymouth of de Viper voor Dodge (in de Verenigde Staten). 'De PT Cruiser geeft Chrysler een 'designer'-product, een 'concept-to-reality' productieauto die met geen enkele andere auto kan worden vergeleken', voegt Levine toe. 'Deze auto is zo nadrukkelijk aanwezig dat we hem op de thuismarkt zelfs gaan gebruiken om de relatie met onze klanten te verstevigen.' Omdat de PT Cruiser is ontwikkeld om te voldoen aan klantenwensen over de gehele wereld, zal de unieke combinatie van design en ruimtebenutting mensen overal aanspreken. 'Met zijn absoluut unieke uitstraling zal hij culturele grenzen moeiteloos passeren', aldus Theodore Cunningham, Executive Vice-President International & Latin American Truck Operations van DaimlerChrysler. 'Hij zal voortbouwen op het internationale succes van de Chrysler 300M.' Ook in Europa zal de Chrysler PT Cruiser de individuele eigenschappen van zijn klanten op verrassende wijze onderstrepen. Deze veelzijdige auto is gemaakt voor consumenten die een statement willen maken en zich niet schamen voor hun unieke lifestyle. 'De Chrysler PT Cruiser versterkt ons productaanbod en zal ons marktaandeel vergroten', besluit Cunningham. De Chrysler PT Cruiser zal leverbaar worden in meer dan 40 landen verspreid over de wereld.

Deel: ' Introductie 2001 Chrysler PT Cruiser '