Gemeente Weert

3 maart 1999
Zaterdag 13 maart a.s.
JAAR- EN FOKPAARDENMARKT LUIDT VOORJAAR IN WEERT IN

De Weerter jaar- en fokpaardenmarkt komt er weer aan. En dat betekent dat het voorjaar aanstaande is. Traditiegetrouw wordt dit evenement gehouden op de eerste zaterdag ná 12 maart. Dit jaar dus op zaterdag
13 maart a.s. Voor jong en oud vinden er die dag in de Weerter binnenstad tal van activiteiten plaats.

De zaterdagse weekmarkt begint zoals gebruikelijk om 9.00 uur en duurt tot 15.30 uur. De weekmarkt is die zaterdag echter groter van oppervlakte. Behalve op de Markt en de Nieuwe Markt staan er marktkramen in de Beekstraat (tot aan het stadhuis), in de gehele Langstraat en in de Van Berlostraat. In de extra kramen staan marktkooplieden uit branches die normaal niet op de Weerter weekmarkt te vinden zijn.

Standwerkers
Tijdens de Weerter jaarmarkt zullen diverse extra standwerkers actief zijn. Door hun speciale manier van verkopen weten zij het publiek volop te boeien. Onder hen zijn er die tot de beste standwerkers van Nederland gerekend kunnen worden. Het gaat om het verkopen van zaken als klokken, schilderijen, cactussen, supportersartikelen, waterkruiken enzovoort.

Gratis vervoer per paardentram
De gehele dag rijdt over de Weerter singels een paardentram waarvan iedereen gratis gebruik kan maken. Aan de singels zijn op enkele plaatsen haltes gemaakt. Die opstapplaatsen zijn bij de Oelemarkt, bij café De Tramhalt, bij het postkantoor en op de Wilhelminasingel nabij l'Auberge.

Kinderattracties
Het parkeerdek van het stadhuis is de gehele dag evenemententerrein voor een aantal kinderattracties. Er is een draaimolen, een mini-polyp, mini-cars en kinderen kunnen er ponyrijden. Tevens worden er popcorn en wafels verkocht. Onder de overkapping van het stadhuis is verder een hoefsmid aan het werk te zien. De clown Jac. Houben zal de binnenstad met zijn blaasballonnen en grappen opvrolijken. Verder is er op het parkeerdek van het stadhuis een muzikaal poppentheater te zien. Dat verzorgt voorstellingen van 10.00 tot 15.30 uur.

Kinderboerderij
In een grote tent op het parkeerdek van het stadhuis is speciaal voor kinderen een kinderboerderij ingericht. Daar zijn zo'n 30 dieren te bekijken. Leuk voor vooral de kleinere jeugd die kan kennismaken met dieren die op de boerderij te vinden zijn. De toegang is gratis.

Oude ambachten
Wie geïnteresseerd is in oude ambachten kan die dag terecht in en om het stadhuis. Zo is er een hoefsmid die demonstraties verzorgt. Verder zijn er demonstraties pottenbakken, mandenvlechten en stoelenmatten en kan men schilderijen en portettekeningen zien vervaardigen. In de stadhuishal staan verder stands van de afdeling Weert van het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie en de Imkervereniging St. Ambrosius.

Hondenclub
In de Ursulinenhof, de binnentuin van het Ursulinencomplex, geeft hondenclub De Trouwe Vriend' met honden demonstraties gehoorzaamheid en behendigheid. Op deze lokatie wordt ook een stand geplaatst met dierenbenodigdheden en een stand van de Dierenbescherming.

PAARDENMARKT
Natuurlijk zijn er die dag ook veel paarden te zien. De Weerter paardenmarkt wordt dit jaar voor de 42ste keer gehouden. Net als vorig jaar gebeurt dat op het Kasteelplein met als decor het schitterende nieuwe gebouw van de Rabobank. De fokpaardenmarkt is gratis te bezoeken.

Rond 9.30 uur begint de keuring van de paarden. Daarvoor zijn gerenommeerde juryleden uit Nederland en België naar Weert gekomen. Er worden zo'n 150 paarden en pony's ter keuring aangevoerd. Verdeeld over drie keuringsbanen zullen shetlandpony's, trekpaarden en Haflingers zich aan jury en publiek presenteren. De kampioenskeuringen van de drie aanwezige stamboeken vindt tussen 12.00 en 13.00 uur plaats. De kampioenen worden nog eens apart gehuldigd tijdens een show die na de keuringen plaatsvindt.

Country- en westernshow
Van 14.00 tot 15.00 uur wordt er een country- en westernshow gehouden. Die opent met het binnenrijden van een originele Mexicaanse postkoets met dubbelspan, gevolgd door een getrokken huifkar en een aantal manegepaarden. Aansluitend vindt op een speciaal aangelegde dansvloer een optreden plaats van de Oregon Trail Dance Company, een gezelschap country- en westerndansers. Verder verleent de manege Van Horne haar medewerking aan de show. Voor de liefhebber een waar spektakel.

Parkeren
Wie met de auto naar de paardenmarkt komt en in de buurt van het Kasteelplein wil parkeren, dient er rekening mee te houden, dat de Kasteelsingel tussen Oelemarkt en Jan van der Croonstraat in beide richtingen is afgesloten voor doorgaand verkeer. Een omleidingsroute is aangegeven via de Jan van der Croonstraat, Recollectenstraat en Biest.

De parkeerkelder onder het stadhuis is toegankelijk via Hoogpoort en Hoge Kei. Het parkeerdek van het stadhuis is afgesloten.

Deel: ' Jaar- en fokpaardenmarkt luidt voorjaar in Weert in '