Jaaromzet Sun Microsystems groeit met 16%

Amersfoort, 20 juli 2001 -Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ: SUNW) heeft het afgelopen boekjaar, afgesloten op 30 juni 2001, een omzet gerealiseerd van $ 18,25 miljard. Dit betekent een groei van 16% ten opzichte van een jaar eerder toen de omzet $ 15,72 miljard bedroeg. In het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2001, werd een omzet behaald van 4 miljard dollar, in het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2000 bedroeg de omzet 5,02 miljard dollar. De proforma* nettowinst voor het boekjaar kwam uit op $ 1,45 miljard, vorig boekjaar was dat $ 1,86 miljard. De winst per aandeel kwam uit op 42 dollarcent. Een jaar eerder was dit 55 dollarcent.

"Ondanks het huidige ongunstige economisch klimaat hebben we marktaandeel weten te veroveren op onze belangrijkste concurrenten," aldus Scott McNealy, Chief Executive Officer van Sun Microsystems. "Ons portfolio aan producten en diensten, met inbegrip van onze Sun Open Net Environment (Sun ONE) architectuur, is beter dan ooit. Het afgelopen jaar hebben we Sun's Professional Services versterkt, de productkwaliteit verbeterd en de UltraSPARC III microprocessoren geïntroduceerd. Op het gebied van software heeft Sun de iPlanet producten en Java technologieën verder uitgebreid en nieuwe oplossingen voor het beheren van open storage netwerken verkregen door de acquisitie van HighGround en LSC. Het Solaris 8 platform heeft eveneens haar positie in bedrijfskritische omgevingen verder versterkt. Verder introduceerde Sun afgelopen jaar onder meer de Sun Blade 1000 werkstations, nieuwe Netra servers, de Sun StorEdge T3 arrays, Sun Cobalt appliances en de Sun Fire mid-range servers."

"Waar de Europese resultaten in het algemeen iets achterblijven, blijft Sun Microsystems het in Nederland goed doen. In ons vierde kwartaal zijn we onze ambitieuze groeidoelstellingen heel dicht genaderd. We realiseerden in het boekjaar 2001 een omzetgroei van 26% in vergelijking met het boekjaar 2000", zegt Wim Beltman, Algemeen Directeur van Sun Nederland.

Over Sun Microsystems
Vanaf de oprichting van het bedrijf in 1982, heeft Sun Microsystems, Inc. (Nasdaq: SUNW), consequent vastgehouden aan haar visie: The Network is the Computer. Vanuit die visie heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot marktleider op het gebied van de krachtige hardware, software en services die aan de basis staan van internet en intranet, LAN's en WAN's. Oplossingen waarmee klanten wereldwijd hun positie versterken, tot de macht n. Sun heeft een jaaromzet van US $ 18,3 miljard en is aanwezig in meer dan 170 landen.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en onder licentie gebruikt, en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

* De proforma winstcijfers zijn berekend volgens de internationale 'Generally Accepted Accounting Principles (GAAP), exclusief acquisitiegerelateerde kosten en andere eenmalige baten en lasten.

Deel: ' Jaaromzet Sun Microsystems groeit met zestien procent '