Jack Wolfskin verdedigt thuismarkt en voert tempo expansie op

•Omzet van boekjaar 2012 bijna geëvenaard met 351 miljoen
•Blijvend hoge groei op buitenlandse markten, moeilijke marktsituatie in Duitsland en Oostenrijk
•Constante omzetten bij kleding, groei bij uitrusting (+5%), terugloop bij schoenen (-8%)
•Hoger tempo internationale expansie

Amsterdam, 20130328 -- In het boekjaar 2012 bedroeg de geconsolideerde omzet van de fabrikant van outdoor-uitrustingen Jack Wolfskin € 351 miljoen en bleef daarmee net onder die van het jaar ervoor toen er nog een groei van ca. +22,5% werd gerealiseerd. De lichte daling was vooral het resultaat van de moeilijke marktsituatie in de momenteel grootste afzetmarkt Duitsland en Oostenrijk. Tegelijkertijd kon op de internationale markten - met name in Azië, Groot-Brittannië en Oost-Europa - een blijvend hoge groei worden gerealiseerd. Bij constante groothandelsomzetten op het gebied van kleding konden de dalingen op het gebied van schoenen (-8%) door de positieve ontwikkeling bij de uitrustingen (+5%) niet volledig worden gecompenseerd.

"2012 was door de problemen op de Europese outdoor-markt absoluut een uitdagend boekjaar voor Jack Wolfskin", aldus Michael Rupp, CEO van Jack Wolfskin. "Ondanks uiterst ongunstige weersomstandigheden, een gebrek aan innovaties en te hoge voorraden uit het voorafgaande jaar in de winkels waren we echter in staat om onze positie ten opzichte van de concurrentie goed te verdedigen en buiten onze kernmarkten sterk te blijven groeien."

Jack Wolfskin heeft op het uitdagende klimaat inmiddels ingespeeld: "We hebben voor het huidige zomer- en het komende winterseizoen het vernieuwingspercentage in onze collectie opnieuw aanmerkelijk verhoogd en onze investeringen op het gebied van R&D zijn duidelijk toegenomen", vult Christian Brandt, COO bij Jack Wolfskin, aan. "Bovendien zullen we het merk scherper profileren en nog sterker aan de kwaliteit van onze distributie werken."

Voor de franchisenemers en detaillisten is reeds een nieuw store- en SIS-systeem ontwikkeld dat nu successievelijk wordt uitgerold. Daarnaast worden de handels gerelateerde marketinguitgaven versterkt.Jack Wolfskin heeft evenals in de voorafgaande jaren het aantal franchise-stores verder uitgebreid: In heel Europa zijn er nu meer dan 350; in China bijna 500.

Internationaal voert het bedrijf het tempo van de expansie op. "We zien momenteel vooral in Azië, Groot-Brittannië en Oost-Europa veel momentum en een groot potentieel. Hier zullen we onze activiteiten en investeringen verder uitbreiden", aldus Michael Rupp.

In februari is het managementteam versterkt met een nieuwe post en geherstructureerd: Elke Stein ontfermde zich als Chief Marketing Officer (CMO) over de marketing en de productontwikkeling; Christian Brandt nam als Chief Operating Officer (COO) weer de verantwoordelijkheid voor de financiën voor zijn rekening. Andreas Klotz neemt als huidige CFO in goed overleg per eind augustus afscheid.

Aan het einde van het boekjaar 2012 werkten er bij Jack Wolfskin concernbreed 700 medewerk(st)ers tegenover 630 in het jaar ervoor.

Deel: ' Jack Wolfskin verdedigt thuismarkt en voert tempo expansie op '