Jaguar gaat deelnemen aan Formule 1

(15 September 1999)

PERSBERICHT:

Jaguar Cars staat op het punt een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan een historie vol successen op internationale circuits. Bestuursvoorzitter Dr. Wolfgang Reitzle maakte gisteren, dinsdag 14 september 1999, op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt bekend dat Jaguar volgend jaar aan het FIA Formule 1 Wereldkampioenschap gaat deelnemen. De Jaguar Formule 1-auto's zullen voor het eerst in actie te zien zijn tijdens de eerste wedstrijd van volgend seizoen: de Grand Prix van Australië in Melbourne in maart 2000.

De Britse fabrikant van luxueuze, sportieve Saloons en sportwagens in de bovenste marktsegmenten keert hiermee op een opmerkelijke manier terug in de bovenste regionen van de internationale autosport. 'Jaguar heeft een lange, indrukwekkende autosporthistorie', zo lichtte Dr. Wolfgang Reitzle het nieuws toe. 'We hebben zeven keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen en zijn tweemaal wereldkampioen in de sportwagenklasse geworden. Ook de Rally van Monte Carlo hebben we op onze naam geschreven evenals talloze andere autosportwedstrijden. De logische volgende stap is deelname aan de Formule 1. Wij zijn ervan overtuigd dat we daarvan op technisch gebied veel profijt zullen hebben. Jaguar heeft een uitstekende reputatie op innovatief gebied en een deel daarvan komt voort uit onze ervaringen in de racerij. Deelname aan de Formule 1 zal zonder twijfel ook wereldwijd voor een nog beter imago zorgen. Ook dat is van belang, gezien de uitbreiding van ons modelprogramma in de komende jaren. Wij hebben een opwindende tijd voor de boeg.'

Jaguars beslissing om in de Formule 1 te stappen, viel kort nadat moedermaatschappij Ford Motor Company in juni van dit jaar het Stewart-Ford Formula One Team aankocht. Ford werkte op technisch gebied al jaren samen met het in Milton Keynes gevestigde Stewart-team. Het zal nu de naam Jaguar Racing gaan dragen, en de combinatie van de know-how van Ford, Jaguar en Stewart houdt grote beloftes in.

Neil Ressler, Vice President en Chief Technical Officer van Ford Motor Company, en in die functies ook eindverantwoordelijk voor alle autosportactiviteiten van het concern, zei: 'Jaguar is al begonnen met de verdere technische ontwikkeling van haar Formule 1-auto. De teams van technici in Coventrv zijn absoluut in staat om aan het raceprogramma belangrijke bijdragen te leveren. En ik ben er ook van overtuigd dat de mensen die Jaguars productie-auto's construeren, veel zullen leren van ons Formule 1-team. De nood-zaak om zeer snel problemen op te lossen en nieuwe dingen te bedenken, leidt tot een cultuur waarin alertheid en innovatief denken gewoon zijn, en daar zullen we bij de ontwikkeling van onze productie-auto's veel aan hebben. Ook omdat de mensen bij Jaguar al gewend zijn om in kleine teams en in korte tijd grootse prestaties te leveren. De mogelijkheid om technologieën uit deze uitermate geavanceerde tak van autosport in onze seriemodellen over te nemen, beschouw ik als een van de grootste pluspunten van de stap om aan het Wereldkampioenschap Formule 1 te gaan deelnemen.

De motoren voor het team zullen als voorheen worden ontworpen, ontwikkeld en gebouwd door Cosworth Racing in het Britse Northampton, de high-tech onderneming die al zoveel successen op haar naam heeft staan en volledig eigendom is van Ford Motor Company. Trevor Crisp, jaguars Group Chief Engineer op het gebied van aandrijftechniek, is benoemd tot Managing Director van Cosworth Racing en zal verantwoordelijk zijn voor het Jaguar Formule 1-motorenprogramma. Hij neemt daarmee het werk over van Dick Scammell, die jaren achtereen belangrijke bijdragen leverde aan de ontwikkeling van Ford-Cosworth-racemotoren en die recentelijk aankondigde na zijn lange carrière in de autosportindustrie met pensioen te willen gaan.

Jonathan Browning, Jaguars Managing Director, zegt over de nieuwe autosportactiviteiten van zijn merk:
'Onze vroegere deelname aan races en rallies heeft ons geleerd dat successen in wedstrijden ons merk marketingtechnisch gezien veel voordelen opleveren. De Formule 1 is in de racerij de absolute top en de wedstrijden worden wereldwijd door vele, vele miljoenen mensen langs de circuits of achter de televisie gevolgd. Deelname aan deze vorm van autosport geeft Jaguar de mogelijkheid haar technologische capaciteiten te demonstreren en haar naam te versterken. Dat is gezien de verdere ontwikkeling van ons modelprogramma in de komende jaren uitermate waardevol.'

Het team zal het lopende raceseizoen afmaken met uiterlijk ongewijzigde auto's. Daarna zal de naam veranderen in Jaguar Racing. Jackie Stewart, oprichter van het Stewart-Ford-team, blijft dan actief als teammanager en Chief Executive Officer. 'Jackie is een levende legende in de autosport', zei Dr. Reitzle. 'En ik ben dus uitermate blij dat hij binnen het team actief wil blijven. Zijn onschatbare ervaring zal van enorme waarde zijn voor Jaguar Racing.' Zelf zegt Stewart: 'Vanaf het moment dat Ford ons team aankocht heb ik gehoopt dat Jaguar in het Formule 1-programma zou worden betrokken. Het is immers een merk waarmee ik al decennia lang een grote affiniteit heb. Mijn familie had Jaguar-dealerschappen in Schotland, mijn broer Jimmy heeft voor Jaguar geracet en mijn eerste racesuccessen behaalde ik achter het stuur van een lichtgewicht E-type en van diverse andere Jaguar-modellen. 1k ben gek op het merk en kijk er geweldig naar uit om Jaguar Racing te helpen haar ambities in de Formule 1 te realiseren.'

Bij dit werk zal Jackie Stewart geholpen worden door zijn zoon Paul, die bij Jaguar Racing actief blijft in zijn huidige functie van Chief Operating Officer.

Deel: ' Jaguar gaat deelnemen aan Formule 1 '