AutoRai

20-2-2003

Jaguar laat haar tanden zien

Met een opvallend breed en aantrekkelijk programma toont Jaguar zich als een sterk concurrerend en verleidelijk alternatief voor de gebruikelijke merken in de hoge middenklasse, de topklasse en in het top sportwagensegment.

Zowel voor pure autoliefhebbers als voor automobilisten die zich oriënteren op een nieuwe (zaken)auto is er veel interessant nieuws. Zo kan er in de showroom kennisgemaakt worden met de compacte, stijlvolle Jaguar X-TYPE. Dat zal ongetwijfeld worden gestimuleerd door de zeer concurrerende 2 liter V6 Business Edition uitvoeringen (vanaf 33.500!). En door een echte primeur, de dynamische Jaguar X-TYPE 2.5 & 3.0 liter V6 Le Mans die een heel sportief in- en exterieur combineren met Jaguar Traction 4 permanente vierwielaandrijving, veel vermogen, een fraai uitrustingsniveau en dito prijzen. Nooit eerder kon Jaguar zon breed modelprogramma tonen; nooit eerder ook waren de rationele argumenten om voor het merk te kiezen zo overtuigend en nooit eerder was er zoveel verschillend modelnieuws.

Afgelopen jaar verkocht Jaguar Cars Ltd. wereldwijd ruim 130.000 nieuwe autos, een verkoopstijging van 29 procent ten opzichte van 2001. Hoewel de verkoop door de trage economie onmiskenbaar wordt beïnvloed, is het modelprogramma zo aantrekkelijk dat bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk de verkoop met 37 procent toenam en in Italië, inmiddels qua omvang Jaguars derde exportmarkt, met zelfs meer dan 50 procent. In de Verenigde Staten verkocht Jaguar ruim 61.000 nieuwe autos, een groei van 37 procent ten opzichte van 2001. De X-TYPE nam hiervan de helft voor zijn rekening. Dat is trouwens de snelst verkopende Jaguar in onze geschiedenis, want sinds de introductie in 2001 zijn er al mee dan 100.000 van verkocht. In ons land werd eveneens een verkooprecord geboekt, namelijk 1.216 op kenteken geregistreerde nieuwe Jaguars en Daimlers. Voor dit jaar zijn de verwachtingen voortgaand positief, door de belangstelling voor de X-TYPE, het succes van de nieuwe S-TYPE, de vernieuwde XK en de veelbelovende ontvangst van de nieuwe XJ.

Rationele pluspunten Algemeen directeur Piet Aanraad van Jaguar Nederland: Wij zijn bepaald niet ontevreden, maar we vinden wel dat het met de verkoop nog veel beter moet kunnen. Enerzijds ontmoeten we ondernemers en wagenparkbeheerders die overtuigd door de rationele kwaliteiten van bijvoorbeeld de X-TYPE en S-TYPE steeds vaker voor onze autos kiezen; anderzijds zien we toch ook nog vaak dat iemand die nu bijvoorbeeld een compact model van onze Duitse collegas rijdt niet zomaar in een X-TYPE kan overstappen omdat dat een Jaguar is. En een Jaguar wordt dan gezien als een auto voor directie, raad van bestuur en succesvolle vrije beroepsbeoefenaren. Het vereist wat overtuigingskracht om dat te veranderen. Onze X-TYPE 2 liter V6 Business Edition helpt daarbij, want die is zo aantrekkelijk van prijs en bedrijfskosten dat je een dief van eigen portemonnee bent als je daaraan voorbij gaat. Wij hebben ambitieuze doelstellingen voor dit jaar, dus werken we er hard aan om met name de mensen die niet rechtstreeks vanuit hun hart voor een Jaguar kiezen van de rationele pluspunten te overtuigen. Bij modellen als de krachtige S-TYPEs, de nieuwe XJ en de XK is dat minder nodig: die worden doorgaans gereden door mensen die zelf over de aanschaf of leasing beslissen en die kiezen met zowel hun hart als hun verstand. De S-TYPE zien we steeds meer als directieauto doorbreken, zeker de nieuwste modellen, en de ontvangst van de nieuwe XJ is zo hartverwarmend enthousiast dat we naar onze overtuiging een absolute winnaar in huis hebben. Kortom, we kijken vol optimisme naar de toekomst en we willen hier op de AutoRAI een solide basis leggen voor een flink hogere verkoop.

Prijzen nieuwe XJ
Dit voorjaar maakt de nieuwe XJ zijn opwachting in de showroom van de Regionale Jaguar Centra. Hij is door de pers al enthousiast onthaald en wordt geroemd vanwege zijn geavanceerde constructie. Het is opnieuw een prachtige verschijning en de auto is ook revolutionair door zijn lage gewicht (ca 200 kg lager dan de vorige XJ en dan anderen in deze prijsklasse); hoge torsiestijfheid en veiligheid en door de vele fraaie relevante technische voorzieningen. Bij previews van de nieuwe XJ is bovendien door zowel bestaande XJ-rijders als door mensen met nu nog een ander merk auto zeer tevreden gereageerd op de aanzienlijk toegenomen ruimte van interieur en koffer; de gemakkelijke instap; de nieuwe stoelen en de logische, gemakkelijke bediening. De prijzen van de XJ beginnen bij 82.550 voor de XJ6 3.0 liter.

Deel: ' Jaguar laat haar tanden zien '