Jaguars Director of Styling Geoff Lawson (54) overleden

Coventry/Houten, 25-6-1999.

Met buitengewoon veel droefheid moet Jaguar Cars Ltd. het plotselinge overlijden gisteren van Geoff Lawson, Jaguar Cars Director of Styling, bekendmaken. Hij was pas 54 jaar en overleed in het ziekenhuis, na te zijn getroffen door een beroerte. Met hem is de automobielindustrie een zeer gerespecteerd vormgever kwijtgeraakt. Voor Jaguar Cars betekent dit vroegtijdig overlijden het verlies van de man die sinds 1984 eindverantwoordelijk was voor de zo succesvolle vormgeving van alle huidige Jaguar- en Daimlermodellen en van enkele autos die nog geïntroduceerd gaan worden.

Geoff Lawson werd geboren in 1944 in Leicester, Verenigd Koninkrijk. Hij studeerde Vormgeving aan het Leicester College of Art en behaalde daarna een Masters Degree in meubelontwerp aan het Royal College of Art in Londen. Zijn proefschrift was gewijd aan het ontwerp van Amerikaanse autos, een van zijn grote hobbies.

Geoff Lawson trad hierna, in 1969, in dienst van de Britse Vauxhall-divisie van General Motors. Hij werkte voor General Motors in Europa en de Verenigde Staten aan de vormgeving van personenautos en bedrijfswagens en groeide door tot Chief Designer.

In 1984 stapte hij over naar Jaguar Cars Ltd, waar hij werd benoemd tot Directeur Vormgeving. Bij Jaguar was Geoff Lawson verantwoordelijk voor modellen als de Jaguar XJ220, de huidige XJ Serie en XK Serie en meer recentelijk voor de vormgeving van de succesvolle Jaguar S-TYPE. Veel autos die hij ontwierp werden onderscheiden met Design Awards en boekten belangrijke commerciële successen. Hij was ook de man achter de uitbouw van Jaguars ontwerpstudio in het Whitley Engineering Centre en hij leverde met dit alles een zeer belangrijke bijdrage aan het huidige succes van Jaguar Cars Ltd.

Dr. Wolfgang Reitzle, bestuursvoorzitter van Jaguar Cars Ltd. zei over het verlies van Geoff Lawson: Geoff was een internationaal in de autowereld zeer gerespecteerde en bovendien uitermate geliefde man.

Hij was een briljant ontwerper die aan onze autos veel flair en kwaliteit gaf en er altijd voor zorgde dat ze onmiddellijk als een Jaguar worden herkend. Hij slaagde er bovendien op uitmuntende wijze in om vormgevingsdetails van beroemde Jaguar-modellen uit het verleden op hun waarde te schatten en deze op een volledig nieuwe en zeer eigentijdse manier in de Jaguars van nu en van de toekomst te verwerken. Mede daardoor levert Jaguar Cars zulke onderscheidende autos, die bij klanten in de hele wereld geliefd zijn.

Geoff Lawson was een man met een zeer sterk karakter en een groot gevoel voor humor, die bij al zijn collegas uitermate geliefd was.

Jaguar Cars zal hem zeer missen, en ik ben ervan overtuigd dat dit ook geldt voor alle autoliefhebbers. Ons grote medeleven gaat uit naar zijn vrouw Jill en hun kinderen Adam en Verity.

Deel: ' Jaguars Director of Styling Geoff Lawson overleden '