Japan GameJam levert 4 nominaties op


UTRECHT, 20080318 -- Het was een enerverend weekend met sterke teams. Van te voren konden we niet voorzien dat we zover zouden komen. Nu gaan we ook alles op alles zetten om tot een speelbare demo te komen' aldus Ronimo.

Een Nederlandse mobiele game voor de Japanse markt

Om Nederland in Japan te promoten hebben de Nederlandse Ambassade in Tokio, de Dutch Game Garden en de stichting NLGD besloten een Nederlandse mobiele game te laten maken voor de Japanse markt.

"Wat bijzonder dat 9 teams er een heel weekend tijd aandacht en energie in gestoken hebben, en wat een geweldig resultaat! De Japanse jury was zeer positief over de creativiteit en de thema's van de deelnemers", aldus Daan Archer, Technisch-Wetenschappelijk Attach van de Nederlandse ambassade in Tokio.

Eerste ronde zoektocht

Na een GameJam van 31 uur zijn op zondagavond 9 maart de eerste twee winnende concepten bekend gemaakt door de Nederlandse jury. De teams van Khaeon en Ronimo leverden volgens de jury de meest kansrijke concepten voor de Japanse markt.
Direct nadat de jury in Nederland zijn uitspraak had gedaan zijn alle concepten en de presentaties van de concepten naar Japan gestuurd, waar een Japanse jury met experts uit de Japanse game-industrie van Taito en Cell zich gebogen heeft over de inzendingen.

De Japanse jury zou alleen de derde nominatie kiezen, maar door de potentie van de inzendingen heeft deze jury gemeend niet n maar twee concepten verder te laten gaan naar de volgende ronde! De teams van 3D-Flash en O! zijn daarmee eveneens door naar de volgende ronde. De Japanse jury blijkt een duidelijke voorkeur te hebben voor de thema's water, milieu en de 400 jaar historische handelsrelatie tussen Nederland en Japan.

De vier winnende games zijn daarmee Waterpower door Khaeon, Tradejoy door Ronimo, Happyard door O! en MizuMaze door 3D-Flash.

Vervolg van de zoektocht

Na deze eerste ronde krijgen de winnende teams tot begin april de tijd om hun concept uit te werken en om een playable demo te maken. De geheel uitgewerkte concepten inclusief de playable demo's zullen wederom aan de jury worden gepresenteerd. De datum van deze bijeenkomst wordt later bekend gemaakt, omdat er gezocht wordt naar een bijeenkomst waarin zowel de Nederlandse als de Japanse jury bijeen zullen komen. Aan de hand van deze presentaties, de demo's en de gameplay bepalen de vakjury en de Ambassade welke game Nederland in Japan vertegenwoordigt tijdens de Tokyo Game Show 2008 die van 9 tot en met 12 oktober plaatsvindt.

Achtergrond

Twee belangrijke officile festiviteiten staan aan de basis van deze Nederlandse mobiele game in Japan. In 2008 vieren Japan en Nederland 150 jaar diplomatieke relaties en volgend jaar, in 2009, vieren beide landen 400 jaar handelsbetrekkingen. De winnende game gaat deel uitmaken van de officile Nederlandse festiviteiten in Japan.


Deel: ' Japan GameJam levert 4 nominaties op '




Lees ook