Japanse succesformule Shabu Shabu introduceert tabletmenukaart


De bij velen bekende Japanse restaurant keten Shabu Shabu vervangt de papieren bestelformuliertjes voor tablets om gasten zelf te laten bestellen.

ROTTERDAM, 20131216 -- Het lijkt een toekomstbeeld om te bestellen vanaf een tablet, maar niets is minder waar! Bij de Japanse restaurant keten Shabu Shabu slaat het aan. Veel gasten lopen ermee weg en de bediening zelf kan niet meer zonder. Volgens de eigenaar is de Tabletmenukaart is een groot succes. “De gasten ervaren het als extra service en wij kunnen de bespaarde tijd beter inzetten. Win-win voor alle partijen. “

Bestelformulier t.o.v. Tabletmenukaart
Bij Shabu Shabu werkte men al met een systeem waarbij de gast zelf aanvinkt wat deze wil bestellen. Deze bestelformulieren werden opgehaald door een medewerker die ze vervolgens invoerde in de kassa computer. Dat is een tijdrovend proces dat nu volledig geautomiseerd is. De tabletmenukaart bespaart zodoende kostbare tijd en voorkomt fouten.

Menukaart als onderdeel van de service
Het optimaliseren van het bestelproces past binnen de visie van Shabu Shabu. Deze visie heeft als uitgangspunt om het aanbod en het concept aan tedoen sluiten bij de wensen van de gast. Het moderniseren van het bestelformulier is daar een onderdeel van. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid voor gasten om service te vragen via de tablet. Hierdoor kan men inspelen op persoonlijke verzoeken.

Weten wat de gast lekker vindt
Het samenstellen van de menukaart is een complexe bezigheid. De ene smaak is immers niet de andere. Met de komst van de Tabletmenukaart kan er, via het online backoffice, bij alle vestigingen gemeten worden welke gerechten favoriet zijn. Bij het moderniseren van de menukaart wordt hiermee rekening gehouden door de favorieten op de menukaart te houden en minder populaire gerechten te vervangen. Op die manier wordt er ingespeeld op de smaakvoorkeuren van de gast.

Gebruik van tablets is afgestemd op het concept
Dé Tabletmenukaart is afgestemd op de manier van werken in een All-you-can-eat restaurant. Eten gaat in bestelrondes, waarbij per gast maximaal 5 of tijdens de lunch 8 hapjes kunnen worden besteld. Tussen iedere ronde zit een wachttijd van enkele minuten die ervoor zorgt dat de druk op de keuken niet te groot wordt. De gast krijgt zijn tabletmenukaart zodra hij aan tafel gaat zitten en deze wordt vooraf door de bediening afgestemd op de grootte van het gezelschap

Introductie compleet binnen twee maanden
Inmiddels werken 5 van de 12 restaurants van Shabu Shabu met de Tabletmenukaart. Dat zijn de restaurants Apeldoorn, Rotterdam Centrum en Rotterdam Zuid, Zoetermeer en Amersfoort. Binnen twee maanden zullen de overige restaurants volgen.       

Kortom de tabletmenukaart is een natuurlijke evolutie in de wereld van menukaarten; een logisch gevolg met de komst van tablets. Vooral drukbezochte horeca gelegenheden vinden hierin vele voordelen.


Deel: ' Japanse succesformule Shabu Shabu introduceert tabletmenukaart '




Lees ook