Cherokee handhaaft zich moeiteloos, ook in ruw terrein

Jeep Cherokee voelt zich overal thuis op

Jeep heeft al meer dan een halve eeuw ervaring met vierwiel aangedreven auto's, waarvan alle vergaarde kennis is gebundeld in de Cherokee. De Jeep Cherokee, die in 1997 volledig is vernieuwd, munt uit door zijn prestaties op de weg, maar voelt zich ook in ruw terrein bijzonder thuis.

De Cherokee beweegt zich met veel succes in een marktsegment dat wereldwijd nog steeds in volume toeneemt. Alhoewel de eigenaren van deze auto's ook de capaciteiten van de aandrijving op alle vier wielen bijzonder waarderen, rijden ze zeker in Nederland meestal op het asfalt. Hiermee is door de ontwerpers rekening gehouden. Twee jaar geleden werd de Cherokee ingrijpend vernieuwd - zij het dat het kenmerkende uiterlijk onveranderd bleef - en veel van de wijzigingen komen ten goede aan het gedrag op de openbare weg. Zo werd de zelfdragende carrosserie nog verder versterkt, waardoor de torsiestijfheid en dus het weggedrag aanmerkelijk werd verbeterd. Tevens zijn talloze onderdelen van het onderstel op detail verbeterd, waarvan wegligging, stabiliteit en dus het totale comfort vanzelfsprekend profiteren.

Complete standaarduitrusting In het interieur is tijdens de laatste facelift ook het een en ander aangepast. Met name het modern vormgegeven dashboard valt direct in het oog. De ingenieurs hebben zich hier zichtbaar laten leiden door de ergonomische eisen die vandaag de dag aan een auto van dit kaliber worden gesteld, zonder dat aan schoonheid is ingeboet. Het spreekt vanzelf dat de uitrusting standaard zeer uitvoerig is met onder meer twee fullsize airbags, standaard airconditioning, complete audio-installatie, portieren met riante armsteunen en een fraaie middenconsole met bekerhouders en meer dan voldoende opbergruimte. Tel hierbij op dat het windgeruis aanzienlijk is gereduceerd en het is duidelijk dat de inzittenden zich zeer comfortabel voelen. Dit alles geldt niet alleen op het gecultiveerde asfalt, maar zeker ook in ruw terrein. Zowel door de grotere torsiestijfheid als door het feit dat het geluid van de auto sterk is gereduceerd, is het een genoegen om met de Cherokee het terrein in te gaan. De Jeep Cherokee is leverbaar in drie motorvarianten: de 2,5 liter MPI viercilinder (87 kW/118 pk), de 2.5 liter turbodiesel (85 kW/116 pk) en de 4.0 liter MPI zescilinder (131 kW/178 pk) met automatische versnellingsbak. De 2.5 liter modellen zijn standaard uitgerust met de Command-Trac tussenbak, waarmee tijdens het rijden kan worden overgeschakeld van twee- naar wielaandrijving. De automatische versnellingsbak in de 4.0 liter versie is uitgerust met de Selec-Trac aandrijflijn, die het mogelijk maakt om permanent de vier wielen te laten aandrijven. Wat betreft de uitrusting is de Cherokee verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Sport in combinatie met de 2.5 liter viercilinder; Sport Jamboree met de 2.5 turbo diesel en 4.0i zescilinder, of als Limited, eveneens met de 2.5 td en 4.0i-motor.

Vanaf de AutoRAI 99 wordt het Cherokee-programma uitgebreid met de Classic, die standaard lichtmetalen wielen met bredere banden (225/75 R 15) heeft. Bovendien zijn de bumpers, wielkuipverbreders en stootstrippen in de carrosseriekleur gespoten. Het interieur van deze Cherokee, die overigens is gebaseerd op de Sport Jamboree, is voorzien van een speedcontrol. Ook de Cherokee Classic is verkrijgbaar als 2.5 td en 4.0i. De prijs van de Cherokee start bij 64.990 Omhoog

Deel: ' Jeep Cherokee heeft sycces in groeiend marktsegment '




Lees ook