Keywords:

4 februari 1999

Jeep Wrangler als bewijs van aparte levensstijl De al meer dan vijftig jaar oude, en alleen al daardoor unieke Jeep Wrangler is de auto bij uitstek om een aparte levensstijl uit te dragen. De Wrangler is gebaseerd op de oer-jeep - de Willys MB - maar biedt de berijder wèl de rijkwaliteiten van een 4x4 auto anno 1999. De Jeep Wrangler is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, alle op geel kenteken.

In de loop der jaren zijn er veel vierwielaangedreven auto's op de markt verschenen, die zonder uitzondering inhaken op de terreinauto-gevoel. De Wrangler is de enige die met recht de soortnaam Jeep als eigennaam mag gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de Jeep Wrangler in het terrein z'n mannetje staat, onder meer te danken aan de grote torsiestijfheid, het oersterke ladderchassis, de tussenbak met hoge en lage reductie en de stalen 7" x 15 velgen. Over de veiligheid behoeven de inzittenden zich ondertussen niet druk te maken want de Wrangler is standaard uitgerust met twee full-size airbags, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, een energie absorberende stuurkolom en een zeer sterke roll-bar. Op de zescilinder versies is ook ABS standaard.

Ook op het asfalt voelt de Jeep Wrangler zich thuis. Twee jaar geleden is de Wrangler drastisch vernieuwd (liefst 77 procent van de onderdelen van het model werd vervangen), welke verbeteringen voor een belangrijk deel ten goede komen aan het weggedrag en het comfort op de gewone weg. De sterk verbeterde wegligging bijvoorbeeld is het resultaat van de nieuwe Quadra Coil-wielophanging voor en achter (die zijn waarde ruimschoots heeft bewezen onder de Jeep Grand Cherokee) en starre assen afgeveerd door schroefveren. De Command-Trac aandrijving maakt het mogelijk om tijdens het rijden van twee- op vierwielaandrijving over te gaan.

Twee jaar geleden kreeg de Jeep Wrangler een nieuw uiterlijk, maar de wijzigingen zijn zo subtiel dat het unieke uiterlijk onaangetast bleef. Alle veranderingen zijn aangebracht om aan de wensen van de klanten te voldoen. Zo werden de voorspatborden en wielkuipen forser vanwege de langere veerweg van de nieuwe wielophanging. Hierdoor kunnen ook brede banden worden gemonteerd. De markante ronde koplampen zijn in het nieuwe model iets verder uit elkaar gezet, maar ook weer zonder aan karakter te verliezen. Tevens werden het verwarmings- en ventilatiesysteem ingrijpend verbeterd. Niet veranderd zijn de zichtbare scharnieren en sluitingen van de motorkap.

De Jeep Wrangler wordt geleverd in twee motorvarianten: een 2.5i viercilinder (87 kW/118 pk) of een 4.0i zescilinder (131 kW/177 pk). Beide motoren worden gecombineerd met een handgeschakelde vijfbak, op de zescilinder is ook een drietrapsautomaat mogelijk.

De prijzen van de Jeep Wrangler variëren van 53.995 voor de uitvoering met Softtop en 2.5i krachtbron tot 71.995 voor de Wrangler 4.0i Sahara. De automaat kost 2.380 extra.

Deel: ' Jeep Wrangler als bewijs van aparte levensstijl '