Gemeente Geleen

6160 AP Geleen

telefax 046-4784641

Geleen, 3 december 1999

Vier nieuwigheden van, voor en door het Centrum van Geleen.

"Jonas herrijst en keert terug, laat ons hem plaatsen en vlug"

Met een druk op de knop, en onder toezicht van twee Geleense Jonassen, zal wethouder Veenendaal vanmiddag "Jonas en de walvis" in het water zetten. Het kunstwerk van Fons Bemelmans dat in de jaren 70 op de promenade van Geleen stond, en vervolgens jarenlang werd opgeslagen, gaat nu weer glimmen in het Geleense centrum.

Het nieuwe thuis van "Jonas" is het parkje achter het gemeentehuis. Niet alleen het gemeentebestuur, maar ook vele inwoners van Geleen zijn blij met de herrijzenis. Herhaaldelijk kwamen verzoeken om herplaatsing bij de gemeente binnen.

Jonasjaarmarkt

Tijdens de plaatsing van het kunstwerk wordt tevens een nieuwe Geleense activiteit aangekondigd: de Jonasjaarmarkt. Deze jaarmarkt zal de eerste donderdag van de maand november gehouden gaan worden. Het hoofdthema bij deze markt is vis. In het jaar 2000 vindt dit voor Zuid Nederland unieke evenement plaats op 2 november. Geleen Promotion, marktkooplieden en horeca zijn enthousiast over deze nieuwe activiteit.

Evenementenbureau

Het initiatief om te komen tot een bijzondere jaarmarkt is genomen door het gemeentelijk Evenementenbureau dat vanaf 1 januari a.s. operationeel wordt. Dit bureau is de spil van het samenwerkingsverband tussen winkeliersvereniging Geleen Promotion, de Horeca Centrum, de Weekmarkt 84, de Stichting Centrumpromotie en de gemeente Geleen. Het zal worden gevestigd in het oude gedeelte van het Geleense stadhuis en worden bemand door de medewerkers van Cultuur.

Gratis weekkalender voor alle inwoners van Geleen

Tot slot zal wethouder Raven vanmiddag de eerste Geleense Weekkalenders 2000 aan twee Geleense Jonassen overhandigen. Deze Weekkalender is geproduceerd door bureau PR en Voorlichting van de gemeente Geleen in nauw overleg met het eerder genoemde samenwerkingsverband. De kalender staat boordevol Geleense activiteiten en evenementen, maar onder andere ook handige informatie over raadsvergaderingen. Ook de gemeentelijke afvalkalender is erin terug te vinden. In de maand december wordt de kalender gratis huis aan huis bezorgd.

- EINDE BERICHT -

Deel: ' 'Jonas en de Walvis' met jaarmarkt terug in centrum Geleen '