: Nieuws : Haiders partij in Oostenrijks kabinet, wat nu? (080200)

Haiders partij in Oostenrijks kabinet, wat nu? (080200)

Den Haag, 8 februari 2000

Jonge christen-democraten in debat over Europa als waardegemeenschap

Jonge christen-democraten, verenigd in het CDJA, de Dertigersgroepen en Confrontatie met de Toekomst organiseren op donderdag 10 februari
a.s. in de bovenzaal van cafe-restaurant Schlemmer (Lange Houtstraat 17) te Den Haag een gezamenlijk debat onder het motto Haiders partij in Oostenrijks kabinet, wat nu?- Europa als waardegemeenschap. Eerste Kamerlid Jos van Gennip, voormalig directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA en Europa-deskundige zal een inleiding verzorgen waarna een discussie plaatsvindt. De discussie begint om 19.30 uur.

De reacties binnen en buiten Nederland op de deelname van Haiders FPÖ aan de Oostenrijkse regering zijn heftig. Mede in het licht van de opkomst van andere extreem-rechtse partijen in met name België (Vlaams Blok) en Frankrijk (Front National) worden een aantal vragen urgent: Hoe kunnen partijen als die van Haider, maar ook die van De Winter en Le Pen binnen de EU een zo prominente plaats verwerven? Worden waarden als tolerantie, solidariteit en culturele en religieuze vrijheid toch niet algemeen gedeeld binnen Europa?, Hoe moet Europa als waardegemeenschap omgaan met deze ontwikkelingen?

Over deze en andere vragen zal na een inleiding van CDA-senator Van Gennip een debat tussen jonge christen-democraten plaatsvinden.

Deel: ' Jonge christen-democraten in debat Oostenrijks kabinet '