AAN: Parlementaire en Nieuwsredactie
VAN: Jonge Democraten
DATUM: 10 april 2000
BETREFT: MONARCHIE

JD: blij met discussie over Monarchie

De Jonge Democraten, de onafhankelijke jongerenorganisatie gelieerd aan D66, steunt Thom de Graaf in zijn voorstellen om de monarchie te moderniseren. Hoewel de Jonge Democraten liever zien dat het staatshoofd democratisch wordt gekozen is de traditionele waarde van de monarchie niet te negeren. Boris van der Ham, landelijk voorzitter Jonge Democraten: "Een paar maanden geleden was er in Australie een referendum over het behoud van de monarchie. Een meerderheid stemde voor het behoud. In Nederland zou het ook zo gaan. Daarom is het belangrijk dat de monarchie een nieuwe lik verf krijgt: we moeten er immers nog lang mee verder."

De Graaf wil de invloed van de koning(in) op kabinetsformaties, op benoemingen en in adviesraden tot nul reduceren. De JD meent niet dat door de voorstellen van De Graaf de monarchie wordt teruggebracht tot een inhoudsloos versiersel. Door de koningin buiten de politieke praktijk te houden wordt de symboolfunctie van de monarchie namelijk versterkt. Daarmee wint de monarchie ook aan inhoudelijke betekenis. Boris van der Ham, landelijk voorzitter van de Jonge Democraten: "Prins Willem-Alexander heeft nu, anders dan koningin Beatrix, geen politieke macht, maar tijdens het Wereld Water Forum heeft hij op een positieve wijze zeer van zich doen spreken. Daarmee is bewezen dat een modern koningschap helemaal niet inhoudsloos hoeft te zijn. Integendeel: de monarch heeft veel meer zijn of haar handen vrij om een ambassadeurs-funtie te vervullen met betrekking tot zaken die boven de allerdaagse partij politiek uitsteken."

De JD juicht het toe dat het 'Heilige Huisje' dat de monarchie lange tijd was eens tegen het licht wordt gehouden en vindt het jammer dat CDA en VVD hier zo moeilijk over doen. Van der Ham: "Met een serieuze discussie over de monarchie toon je meer respect voor de inzet en de kwaliteiten van de koningin en haar familie, dan hun staatkundige positie eigenlijk te negeren zoals CDA en VVD doen. Dat is laf."

Deel: ' Jonge Democraten blij met discussie over monarchie '