Nederlandse Taalunie

2 maart 2000

Jonge Gouden Uil 2000 van start

Op 24 januari 2000 zijn de nominaties bekend gemaakt voor De Gouden Uil Literatuurprijs. Daarmee begon tegelijk de aanloop naar de toekenning van de Jonge Gouden Uil. Jongeren uit Nederland en Vlaanderen beslissen wie deze prijs krijgt. Zij kiezen hun winnaars uit de genomineerden voor De Gouden Uil.

In de jongerenjury's zitten zo'n duizend scholieren uit het voortgezet/secundair onderwijs en studenten aan Pabo's en normaalscholen. In zes weken lezen zij de genomineerde boeken. Elke deelnemende school organiseert een slotdebat, waarin de schooljury haar favoriet kiest.

Op 25 maart komen de juryleden van alle schooljury's samen in De Singel in Antwerpen. Tijdens een feestelijke middag kunnen zij kennismaken met de in levenden lijve aanwezige auteurs. Dan vindt ook de eindjurering plaats en worden de winnaars van de Jonge Gouden Uil bekend.

De Jonge Gouden Uil is een leesbevorderingsproject voor jongeren, dat in 2000 voor de vierde maal plaatsvindt. Het is een initiatief van de Nederlandse Taalunie, Stichting Lezen en het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. De uitvoering berust dit jaar bij de Nederlandse Stichting Bulkboek's Dag van de Literatuur. Het project heeft tot doel het lezen onder jongeren te stimuleren.

De Gouden Uil Literatuurprijs wordt toegekend in twee categorieën: volwassenenliteratuur en kinder- en jeugdliteratuur. Voor beide categorieën zijn er jongerenjury's. De genomineerden voor de Gouden Uil 2000 in de categorie volwassenenliteratuur zijn Tom Lanoye met Zwarte tranen, Charlotte Mutsaers met Zeepijn, Oscar van den Boogaard met Liefdesdood, Peter Verhelst met Tongkat en Frank Westerman met De graanrepubliek.
De genomineerden voor de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs 2000 zijn Guus Kuijer met Voor altijd samen, amen, Bart Moeyaert met Het is de liefde die we niet begrijpen, Toon Tellegen met De genezing van de krekel, Henri van Daele met Dikke Idde en Peter van Gestel met Slapen en schooieren.

* Taaluniebeleid voor het boek en het lezen
* Jonge Gouden Uil bij Het SchrijversNet

* Eerdere berichtgeving Jonge Gouden Uil:
+ Jonge Gouden Uil 2000 (10 januari 2000)
+ Jonge Gouden Uil - Nederlandse en Vlaamse jongeren kennen literaire prijs toe (28 januari 1998)