SBN

Jonge vakmensen aan de slag in Zimbabwe

Twee jonge timmermannen en een metselaar vertrekken half juli naar Zimbabwe om daar hun beroepsvaardigheden aan te bieden aan de plaatselijke bevolking. Een dag in de week zitten ze nog op school, gedurende de rest van de week werken ze bij kleine en grotere aannemers in Limburg, Zoetermeer en Amsterdam. Mark van Lier (19), Jimmy van der Putten(19) en Dennis van Leenen (25) verruilen vanaf juli voor drie maanden huis, school en baas voor hut en scholenbouw in het Zuiden van Zimbabwe. Zij zijn geselecteerd als de eerste Nederlandse deelnemers aan Skills Across the World, een internationaal ontwikkelingsproject, uitgevoerd door jonge aankomend vakmensen uit de hele wereld. Het is de Habitatcommissie van werkgevers en werknemers in de bouw die uitzending van de drie Nederlanders mogelijk maakt. Het landelijk orgaan beroepsonderwijs voor de bouw, Bouwradius, ondersteunt de uitzending en de sBN (Stichting Beroepenpromotie Nederland), coördineert die.

Skills Across the World is een initiatief van het Australische Dusseldorp Skills Forum, gelieerd aan de IVTO (International Vocational Training Organisation). Deze IVTO organiseert al bijna 50 jaar mondiale beroepenwedstrijden, dit jaar in november in het Canadese Montreal. De sBN, alias Dutch Skills, maakt eveneens deel uit van de IVTO en coördineert ondermeer deelname van Nederlandse jongeren aan die wedstrijden. Alle betrokkenen stellen zich ten doel om beroepsonderwijs en vakmanschap te verbeteren en te promoten. De Australiërs namen het voortouw bij het inzetten en verspreiden van vakmanschap en beroepsonderwijs in ontwikkelingsgebieden

In 1998 had het eerste zogenoemde Skills Volunteers project plaats in het dorp Makwe, een afgelegen leefgemeenschap in Zuid Zimbabwe. Vrijwilligers uit Canada, Liechtenstein, Nieuw Zeeland en Australië bouwden een schoollokaal en schoolmeubilair voor het basisonderwijs in de regio. Voor dit jaar staan er drie projecten in en om dezelfde regio op het programma . alle opnieuw ten behoeve van het onderwijs ter plekke. Niet alleen de materiele resultaten tellen in deze opzet, integendeel. Al werkend dragen de vrijwilligers hun vaardigheden over aan de plaatselijke bevolking. Dat deze enthousiast en doeltreffend overgenomen worden mag blijken uit het feit dat er sinds het project van 1998 al verschillende ouders en grootouders van medewerkende Zimbabweze jongeren zijn verblijd met een huis.

De vrijwilligers van vorig jaar spreken nog steeds van de ervaring van hun leven. Hun verblijf in Zimbabwe had zo veel unieke ingrediënten het samenwerken met collega.s van verschillende nationaliteiten en disciplines, het werken met en voor mensen uit een voor hen heel nieuwe cultuur, het pionieren onder omstandigheden waarbij die in eigen land buitengewoon luxe afsteken. Men noemt het een ervaring van niet te overtreffen waarde voor het persoonlijk en beroepsmatig leven. Zo een avontuur staat nu ook de drie Nederlanders te wachten.

Noten voor de redactie:

- Verdere informatie te vergrijken bij de sBN, Els de Waard, Tel. 079 . 352 30 00, Fax: 079 . 351 54 78, Ed Zeelt van Bouwradius: Tel. 079 . 368 57 11 of Harrie Bijen van Bouw- en Houtbond FNV: Tel.: 0348 . 57 55 75

- Bij de sBN is een videoverslag van het project 1998 te leen
- De Zimbabwegangers vertrekken op donderdag 15 juli om 18.10 uur van Schiphol